Koplampbundels die de oogbewegingen van de bestuurder volgen? Autofabrikant Opel ontwikkelt samen met de Technische Universiteit van Darmstadt een systeem dat dit mogelijk maakt.
“We zijn nu zo’n twee jaar bezig met het verlichtingsconcept, waarbij de bestuurder de richting en de intensiteit van de koplampbundels met de ogen kan sturen. We zien nu al veel voordelen. Voor ons een reden om intensief door te gaan met verdere ontwikkeling”, zegt Ingolf Schneider, directeur Lighting Technology bij Opel.
De camerabeelden van een soort webcam, voorzien van infraroodsensoren en lichtgevoelige diodes, worden omgezet in commando’s voor elektrische servomotoren die de koplampreflectoren bewegen. De oogbewegingen van de bestuurder worden meer dan vijftig keer per minuut gescand, ook bij schemering en in het donker.
“Een ingebouwde vertragingsfilter zorgt voor een meer vloeiende beweging van de lichtbundels”, aldus Schneider. “Kalibreren van het oogvolgsysteem voor elke individuele bestuurder is daardoor ook niet nodig. En als de bestuurder even opzij kijkt, blijven de koplampen gewoon in de rijrichting schijnen.”
AFL
Opel past al haar eerdere verlichtingstechniek AFL toe op de Mokka, Cascada, Zafira Tourer, Astra en Insignia. In combinatie met de Opel Eye Frontcamera kan dit systeem nu de bundels van de Xenon-koplampen op tien verschillende manieren aanpassen aan diverse weers- en wegcondities.