De gesprekken tussen PSA en Opel over een mogelijke overname van de Duitse fabrikant baren de Duitse regering grote zorgen – tot aan bondskanselier Merkel aan toe. Met de Franse regering vinden achter de schermen gesprekken plaats waarin behoud van productielocaties en banen centraal staat.
Een officiële gespreksdatum is er vooralsnog niet, maar een woordvoerder van Merkel zegt niet uit te sluiten dat de bondskanselier een ontmoeting gaat hebben met PSA-topman Tavares. Los van die mogelijke ontmoeting is er nu al irritatie aan Duitse zijde over het feit dat de regering niet vooraf is geïnformeerd over de gesprekken – noch door Opel zelf, noch door de Franse autoriteiten.
Opel en PSA werken al sinds 2012 samen bij verschillende projecten in Europa. Of het tot meer gaat komen, moet de komende tijd blijken. Intussen heeft GM-ceo Mary Barra zich al vóór zo’n deal uitgesproken, meldt een Duitse lokale krant. Branche-experts schetsen sombere scenario’s voor met name de hoofdvestiging van Opel in Rüsselsheim. Bij een overname zou minstens een derde van de daar beschikbare vijftienduizend banen in gevaar zijn. Van de meer dan 38 duizend Opel-medewerkers in Europa is meer dan de helft aan de slag in Duitsland.
E-Opel
Volgens het Duitse tijdschrift Manager Magazin wil ceo Neumann de komende jaren Opel radicaal gaan ombouwen, tot een producent van uitsluitend elektrische auto’s. Het ontbreekt aan middelen om zowel elektrisch als conventioneel aangedreven auto’s te blijven ontwikkelen. Vanaf 2030 zouden verbrandingsmotoren geheel verdwenen zijn uit het leveringspakket. Tot dat inzicht om het roer om te gooien zou Neumann mede zijn gekomen door de sombere financiële perspectieven in 2017.