Helaas komt verlies, diefstal en oneigenlijk gebruik van kentekenplaten nog steeds regelmatig voor. Daarom is nu de richtlijn kentekenplaatbevestiging opgesteld.

“Samen met RDW hebben we het namaken van kentekenplaten in de sector ondervangen met het GAIK-systeem (Gecontroleerde Afgifte en Inname Kentekenplaten)”, aldus Eric Rommerts, secretaris RAI Vereniging afdeling Autovak.

Toch blijkt dit systeem niet alle problemen op te lossen. Er raken nog steeds kentekenplaten kwijt, omdat ze bijvoorbeeld zijn losgetrild of achter de borstels in de wasstraat zijn blijven hangen. Ook worden nog regelmatig kentekenplaten gestolen en teruggevonden op auto’s die voor een ramkraak worden gebruikt of bij auto’s van niet-betalende klanten bij een benzinepomp.

Driedubbel

“Verlies van kentekenplaten is gedeeltelijk te voorkomen door een veilige bevestiging. Bijvoorbeeld met dubbelzijdig plakband achterop de plaat of bevestiging met schroeven, boutjes en popnagels. Maar daarmee is het probleem van diefstal helaas nog niet opgelost”, zegt Rommerts.

Voor de RAI Vereniging afdeling Autovak genoeg reden om hier meer aan te doen. Samen met betrokken partijen, zoals ANWB, Bovag en RDW, is de richtlijn kentekenplaatbevestiging opgesteld. Deze richtlijn moet autobedrijven meer duidelijkheid geven over de meest stevige en veilige bevestiging van de platen. In de richtlijn worden meerdere bevestigingsmethoden gegeven, maar volgens RAI Vereniging is er één het meest geschikt: een geschroefde bevestiging op de auto in de kentekenplaathouder, voorzien van een platte lock.

Rommerts: “Dat is verreweg de meest stevige en betrouwbare manier van bevestigen. Kortom: driedubbel genaaid is het allerbeste.” RAI Vereniging afdeling Autovak zal de kennis over de bevestigingsmethode de komende maanden verder binnen de branche uitdragen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 september 2025
Fastned Gentbrugge als blauwdruk
17 september 2025
Met Logpay-kaart ook naar Argos en amiGo
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
Meest bekeken berichten
Recente reacties