De term hepa-filter is inmiddels genoegzaam bekend bij het grote publiek, zeker het hooikoorts-gevoelige deel ervan. Tesla claimt een filtratiesysteem te hebben ontwikkeld dat honderd keer efficiënter is dan standaard automotive filters. Zo efficiënt dat het inzittenden beschermt tegen biowapens.
Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie wordt luchtverontreiniging nu beschouwd als ’s werelds grootste milieugerelateerde risico voor de gezondheid, met meer dan drie miljoen doden per jaar als resultaat. Dit is meer dan twee keer het aantal mensen dat jaarlijks overlijdt in een auto-ongeluk.
Geïnspireerd door de luchtfiltratiesystemen die bijvoorbeeld worden gebruikt in ziekenhuizen en de ruimtevaart, ontwikkelde Tesla een hepa-filtratiesysteem dat in staat is om de buitenlucht te ontdoen van pollen, bacteriën, en andere vervuiling voordat ze de cabine binnenkomen. Daarnaast wordt de lucht in de cabine systematisch gereinigd.
Het luchtfiltratiesysteem is getest in de echte wereld, van snelwegen in Californië tijdens de spits, tot stinkende moerassen, stortplaatsen en weilanden vol met koeien in centraal Californië, tot de grote steden in China.
Tesla test Model X in bubbel
Extreme vervuiling
Om nog een stap verder te gaan, en het complete systeem te testen in een omgeving waar precies en nauwkeurig de atmosferische omstandigheden gecontroleerd kon worden heeft Tesla een Model X in een grote bubbel gezet die in extreme mate vervuild was (een hoeveelheid van 1,000 µg/m³ aan PM2.5 versus de limiet van EPA voor ‘goede’ luchtkwaliteit van 12 µg/m³).
Vervolgens activeerde het team de aparte Bioweapon Defense Mode.
Het systeem had in minder dan twee minuten de lucht in de Model X volledig gereinigd. Het systeem had het verontreinigsniveau van een extreem gevaarlijke 1,000 µg/m³ teruggebracht tot waarden zo laag dat ze niet detecteerbaar waren voor de meetinstrumenten. Bovendien zal hij ook de lucht buiten de auto reinigen, zo maakt hij de omgeving beter voor de mensen om je heen.
Hoewel deze test werd gedaan met een Model X, geldt hetzelfde voor de Model S. Tesla blijft de micro-geometrie en chemische samenstelling van de eerste en tweede filters verbeteren. Deze filters zijn makkelijk te vervangen.