Steeds meer buitenlandse bandengrossiers, vooral uit Duitsland, zoeken klanten in ons land. Met name in de grensstreek worden garagebedrijven benaderd met aanbiedingen. Garages die hier op ingaan moeten echter wel alert zijn of leveranciers de verwijderingsof afvalbeheersbijdrage wel betalen.

Hebben deze leveranciers die bijdrage niet betaald, dan moeten garages dat zelf doen, want dan zijn ze in principe zelf de importeur van deze banden. Als de milieubijdrage niet wordt betaald, dan plegen namelijk niet de buitenlandse grossiers, maar de garages die deze banden kopen, een economisch delict. Dit geldt ook voor de aankoop van banden via sommige webshops. Dat kan achteraf veel geld kosten.

De meeste Nederlandse webshops, maar ook enkele buitenlandse online aanbieders voldoen in overleg met BEM wel de verwijderingsbijdrage, maar lang niet iedere buitenlandse aanbieder volgt dat voorbeeld. Helaas ligt de ‘zwarte piet’ dan bij het garagebedrijf. Garagebedrijven hebben dan ook de verantwoordelijkheid om bij de leverancier te informeren (en bevestigd te krijgen) dat deze de BEM-bijdrage voldoet.

Overtreding

De Nederlandse bandenbranche heeft ruim acht jaar geleden besloten om gezamenlijk voor een beter milieu zorg te dragen via het Besluit Beheer Autobanden. In dit Besluit zijn afspraken gemaakt over een verantwoorde afvoer en verwerking van oude autobanden.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
10 november 2025
Verdienmodel boven idealisme
7 november 2025
IVA-studenten bezoeken China
7 november 2025
Minder omzet, meer winst Nexen
7 november 2025
Sales versus aftersales
6 november 2025
Auto Prof 2026 groter dan in 2025
6 november 2025
AutoScout24: Prijs occasion stijgt weer
Meest bekeken berichten
Recente reacties