Ultracompacte voertuigen, zoals de Renault Twizy en de Tazzari Zero blijken onveiliger voor inzittenden dan gewone personenauto’s. Dit blijkt uit een crashtest van Euro NCAP van vier van deze voertuigen.
Omdat dit soort voertuigen steeds populairder worden, vond Euro NCAP het tijd om de veiligheid hiervan onder de loep te nemen. In sommige gevallen is de kans op een fatale afloop bij een ongeval zeer groot.
De voertuigen zijn getest bij een snelheid van 50 kilometer per uur. Met deze snelheid simuleert Euro NCAP een frontale botsing op een tegemoetkomend voertuig en een zijdelingse botsing tegen bijvoorbeeld een boom.
Dummy
Bij de Tazzari Zero brak de veiligheidsgordel af, waardoor het hoofd van de dummy met grote kracht de stuurkolom raakte. Bij de Club Car kwam er weinig kracht op de veiligheidsgordel, omdat het stuur bijna een halve meter naar achteren schoot tegen de borst van de bestuurder.
Het minst onveilig blijkt de Renault Twizy. Bij de crashtest bleef de kooiconstructie van het voertuig intact en deze lijkt zelfs een zwaardere impact te kunnen weerstaan. Helaas zorgde de combinatie van een stijve structuur van het voertuig en de veiligheidsriemen voor enorme krachten op de nek van de testdummy. Opvallend is dat, van de geteste voertuigen, alleen de Twizy is voorzien van een airbag.
Oproep
De Anwb roept de autofabrikanten van deze auto’s op om de veiligheid te verbeteren. De bond adviseert haar leden bij aankoop van dit soort voertuigen de voor- en nadelen goed af te wegen in relatie tot waar zij het voertuig voor willen gebruiken.
[responsive-video identifier=”Zet4qF4cE3Q”]