Na uitvoerig getest te zijn heeft de Pal-V Liberty, de commerciële uitvoering van het voertuig dat zowel over de (snel)weg kan rijden als kan vliegen, goedkeuring gekregen voor het gebruik op de weg.
Mike Stekelenburg, technisch directeur van het in Raamsdonksveer gevesigde Pal-V: “Met de herinneringen van het vliegen en rijden van ons proof-of-concept, de Pal-V One, keek ik ernaar uit om de Liberty te gaan testen. We werken al enkele jaren samen met de RDW om deze mijlpaal te behalen en de ontlading in het team was daarom ook enorm. Het was een hele uitdaging om met een “opgevouwen vliegtuig” aan alle toelatingseisen op de weg te voldoen.”
“Voor mij is de essentie bij het succesvol maken van een vliegende auto, om ervoor te zorgen dat het ontwerp voldoet aan zowel de lucht- als de wegregelgeving. Ik voel een enorme energie en motivatie in ons team om de volgende stappen te zetten om de laatste paar mijlpalen te behalen en de Liberty gecertificeerd de lucht in te krijgen.”
Duurtesten
De komende tijd zal de Pal-V Liberty worden onderworpen aan duurtesten, die vooral in Nederland zullen plaatsvinden. Hans Joore, testrijder bij Pal-V: “Toen ik de Pal-V voor het eerst startte, kreeg ik kippenvel! Al ons werk van de afgelopen jaren kwam samen op dat ene cruciale moment. Het tot leven komen van het voertuig was waanzinnig en het rijden is geweldig! Het voertuig rijdt comfortabel en stuurt fijn, en met een gewicht van slechts 660 kilogram accelereert het voertuig behoorlijk goed. Het voelt echt als een sportwagen, sensationeel.”
Vliegbrevet
Omdat de Pal-V Liberty niet alleen een auto is, maar ook een vliegtuig, en de meeste automobilisten niet over een vliegbrevet beschikken, zijn sommige klanten al gestart met hun vliegtraining bij de Pal-V FlyDrive Academy.