De elektrische VW ID.3 kan met zijn grote accu ook op lange ritten goed overweg. Hij heeft nog wel een aantal zwakke punten.
Dat concludeert de Duitse consumentenorganisatie ADAC na een duurtest, uitgevoerd door het Landsberg Technology Center, waarin gedurende tweeënhalf jaar ruim 100.000 kilometers werden afgelegd.
De ID.3 heeft dynamische achterwielaandrijving en sprint van 0 naar 100 kilometer per uur in 7,9 seconden. De topsnelheid is begrensd op 160 kilometer per uur. Met een beetje economisch rijden heeft de ID.3 op de snelweg een bereik van ongeveer 400 kilometer. Bij temperaturen onder het vriespunt is 300 kilometer haalbaar.
Laden
Vanaf medio 2022 is een software-update naar softwareversie 3.x beschikbaar voor oudere ID-modellen, waarvoor de eigenaar wel naar de werkplaats moet. Vóór de update trok de ID.3-batterij ongeveer 125 kilowatt elektriciteit uit het DC-snellaadstation. Pas als de accu halfvol is, daalt het laadvermogen tot minder dan 100 kW. Na de update verbeterde het maximale laadvermogen met 10 tot 30 procent en bereikt het nu piekwaarden van ruim 160 kW. Dit resulteert in een tijdsbesparing van ongeveer twee minuten bij het opladen van een batterijniveau van 10 tot 80 procent. Dit maakt de ID.3 Pro ook geschikt voor lange afstanden.
Om de veroudering van de batterij vast te stellen, werd het voertuig tijdens de duurtest herhaaldelijk onderworpen aan onafhankelijke batterijcontroles op de testbank en op de weg. De vastgestelde gezondheidstoestand van de aandrijfaccu bedroeg na 100.000 kilometer iets meer dan 93 procent en daarmee volledig binnen de verwachte actieradius.
Probleemgebieden
De ingenieurs hebben unaniem kritiek op het uiterlijk van het materiaal en op de zogenaamde sliders voor temperatuuraanpassing en volume (onder het centrale display). Reden: de gewenste instelling kan niet worden verfijnd en je kunt de schuifregelaars ’s nachts nauwelijks vinden omdat ze niet verlicht zijn. De aanraakbediening op het stuur blijkt nog onpraktischer. De knoppen zijn mooi om naar te kijken, maar gevoelloos en moeilijk te gebruiken. Een onjuiste bediening is niet ongewoon. Ook is er onvrede over het trage infotainmentsysteem.
Werkplaats
Dat de ID.3 slechts om de twee jaar onderhoud nodig heeft, ongeacht het kilometrage, drukt de kosten ervan aanzienlijk, al is 500 euro voor relatief overzichtelijk werk aan de prijs. Het loont om hiervoor aanbiedingen van verschillende werkplaatsen te vergelijken. Ook was er na 55.000 kilometer sprake van een defecte aandrijfas, een gekend probleem bij VW. Deze werd onder garantie gerepareerd, al waren daar twee werkplaatsafspraken voor nodig. Bovendien leek het probleem kort voor de 100.000 kilometer werd aangetikt terug te keren…