Waar Profile Tyrecenter vijf jaar geleden nog 31.000 winterbandenwissels uitvoerde bij zakelijke rijders, neemt het aantal dit jaar toe tot ruim 120.000. Daarom neemt het bedrijf gedurende de wintermaanden zo’n 500 man personeel extra aan die nodig zijn om de wissels uit te voeren. Ook deed het bandenconcern een winterbandenanalyse.
Profile opent in Zoeterwoude het eerste Winterbandenwisselstation, een nieuwe vestiging die uitsluitend bedoeld is voor verkoop en wissel van winter- en zomerbanden. Zij speelt hiermee in op de opmars van de winterband.
Onderzoek
Ten opzichte van vorige winter gaat het om een stijging van 20 procent van het aantal zakelijke bandenwissels. Bij 80 procent van de leasecontracten is de winterband inmiddels inbegrepen.
Inmiddels rijdt twee op de vijf Nederlandse automobilisten op winterbanden (39 procent). Dit terwijl 86 procent van de consumenten aangeeft zich met winterbanden juist veiliger te voelen op de weg. Vrouwen voelen zich op winterbanden veiliger dan mannen (90 procent om 82 procent). Mannen zijn wat gevoeliger voor het zachtere rubber; (47 procent) dan vrouwen (29 procent).
Oorzaken groei
Voor de groei is volgens Profile Tyrecenter een aantal oorzaken. Zo bieden steeds meer leasemaatschappijen de winterbanden in hun contracten aan. Ook geven verzekeraars dit seizoen voor het eerst korting op het gebruik van winterbanden in de winterperiode. Verder stellen steeds meer werkgevers het gebruik van winterbanden verplicht voor werknemers met een auto van de zaak. Tevens is er meer bewustwording en gezond verstand onder de consument.
Download hier de winterbandenanalyse van Profile Tyrecenter >>