Brancheorganisatie BOVAG en de vakbonden zijn het eens geworden over een nieuwe cao voor de motorvoertuigen- en tweewielerbranche. Acties zijn daarmee voorlopig van de baan. Het laatste woord is nu aan de achterban van de vakbonden. Pas als ook zij akkoord gaan, gaat de nieuwe cao van kracht.

BOVAG en vakbonden hebben afgesproken dat de nieuwe cao een lange looptijd heeft van 33 maanden. De nieuwe cao gaat met terugwerkende kracht in op 1 februari 2025 en loopt tot en met 31 oktober 2027. Daarbij is voorzien in een stapsgewijze loonsverhoging van opgeteld 10,8 procent. Die is als volgt verdeeld:

  • 1,3 procent op 1 mei 2027
  • 2,2 procent op 1 juni 2025
  • 1,3 procent op 1 oktober 2025
  • 128 euro op 1 februari 2026 (=3,5 procent op een gemiddeld salaris)
  • 2,5 procent op 1 januari 2027

Constructief

Peter Niesink, algemeen directeur en cao-onderhandelaar: “We zijn blij dat we na de herstart van de onderhandelingen snel tot een goed resultaat konden komen. Dat is mede te danken aan de constructieve opstelling van de nieuwe onderhandelingsdelegatie van FNV. We hebben dan ook afgesproken dit onderhandelingsresultaat beide met positief advies voor te leggen aan onze achterbannen. In geval van BOVAG heeft de Ledenraad daarover het laatste woord, die daarvoor advies krijgt van de cao-commissie en de betrokken afdelingsbesturen. Ik heb daar alle vertrouwen in.”

“Een woord van dank voor de steun die wij van vele leden hebben gekregen in dit moeilijke onderhandelingsproces. Mijn bijzondere waardering voor die ondernemers die getroffen zijn door de stakingsacties en desondanks vertrouwen hielden in BOVAG om dit cao-traject tot een goed einde te brengen. Een speciaal woord van dank aan de leden van cao-commissie van BOVAG, die vele uren vergaderd hebben en ons van advies hebben gediend, en aan ons onderhandelingsteam dat er alles aan heeft gedaan en vele uren heeft gemaakt om een passende cao af te sluiten.”

Positief

De vakbonden zullen het onderhandelingsresultaat positief voorleggen aan hun leden. FNV legt uit waarom dit volgens de vakbond een goede cao is: “Alle verslechteringen die BOVAG voorstelde zijn van tafel. Daarnaast is afgesproken dat de zwaarwerkregeling (RVU-regeling) wordt voortgezet na 1 januari 2026, op basis van de afspraken die vakbonden met het kabinet in oktober 2024 hebben gemaakt. Zodra deze cao er is, kunnen we daar snel mee aan de slag. Het generatiepact blijft gewoon van kracht.”

Ook CNV is tevreden met het bereikte resultaat. Er wordt tenminste werk gemaakt van een nieuwe RVU-regeling, “want voor veel collega’s is het werk zwaar en is gezond je pensioen lang niet altijd een abc’tje.” Verder stelt CNV dat ook aan de jonge werknemers is gedacht. Zo krijgen BBL-leerlingen meer doorbetaalde scholingsdagen en is in het cao-resultaat de aanbeveling opgenomen dat stages voor BOL-leerlingen voortaan betaald zijn. Daarnaast wordt de verplichting op overwerk afgeschaft en komen er meer maatwerkmogelijkheden voor mantelzorg.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
4 juni 2025
In memoriam: Luc Baetens (CarGarantie)
4 juni 2025
Bouy start nieuwe verzekeringsmaatschappij
4 juni 2025
Grenzen aan online reviews
3 juni 2025
BOVAG: Occasionverkoop +6,2 procent in mei
3 juni 2025
VWE: 0,5 procent meer occasionverkopen in mei
3 juni 2025
BOVAG en vakbonden melden onderhandelingsresultaat cao
Meest bekeken berichten
Recente reacties