Analyse van de Europese juni-verkopen door JATO Dynamics laat zien dat Chinese automerken voor het eerst meer dan vijf procent marktaandeel wisten te halen in het eerste halfjaar. Verder doet de Volkswagen Groep het erg goed, in tegenstelling tot Stellantis en Tesla. Die laatste blijft wel leverancier van het bestverkochte BEV-model.

De Europese markt voor nieuwe auto’s ging in juni achteruit, toen het aantal inschrijvingen op maandbasis met 4,4% j-o-j daalde tot 1.250.868 eenheden. Uit de gegevens van JATO Dynamics voor 28 Europese markten* blijkt dat de daling van het aantal inschrijvingen het sterkst was in het uitgesproken Italië (-17%), België (-16%) en Duitsland (-14%), terwijl Frankrijk (-7%) en Zwitserland (-6%) ook opmerkelijke dalingen lieten optekenen. In Roemenië daalden de volumes met een opmerkelijke 50%.

De negatieve resultaten van juni volgen op maanden van instabiliteit op de Europese markt voor nieuwe auto’s, met een totaal van 6.844.426 registraties op jaarbasis – een daling van 0,3% op jaarbasis, of 17.728 eenheden minder dan in H1 2024. “Aanhoudend hoge prijzen, geopolitieke en economische spanningen met Europa’s handelspartners en de post-pandemische marktrealiteit liggen aan de basis van de daling”, zegt Felipe Munoz, Global Analyst bij JATO Dynamics. “West-Europa heeft sinds 2019 het equivalent van meer dan 2,5 miljoen eenheden aan jaaromzet verloren.”

Uit de gegevens blijkt zelfs dat de markt, in vergelijking met de niveaus van vóór de pandemie in H1 2019, 1,56 miljoen eenheden in de eerste helft van 2025 heeft verloren. Verhoudingsgewijs is deze daling halverwege het jaar groter dan de totale jaarlijkse verliezen in vergelijking met het volledige jaar 2019 tot 2024, die 2,70 miljoen eenheden bedroegen.

Chinese automerken

Naarmate de Europese markt voor nieuwe auto’s kromp, werd de concurrentie heviger – grotendeels in het nadeel van Europese, Japanse, Koreaanse en Amerikaanse autofabrikanten. Daarentegen is het marktaandeel van Chinese automerken in de eerste helft van 2025 bijna verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode in 2024 en bereikte een nieuw record van 5,1%. Hun volume steeg met 91%. Op jaarbasis komen deze merken net tekort op Mercedes met een aandeel van 5,2% en hebben ze een voorsprong op Ford met een aandeel van 3,8%. Samen verkochten de Chinese automerken in juni meer dan Mercedes.

Vijf autofabrikanten zijn de drijvende kracht achter deze snelle groei: BYD, Jaecoo, Omoda, Leapmotor en Xpeng. BYD, dat bijzonder agressief is geweest in zijn prijsstrategie, registreerde 70.500 eenheden in H1 2025 – een stijging van 311% ten opzichte van een jaar eerder. Alleen al in juni registreerde BYD 15.565 eenheden, waarmee het bedrijf toetrad tot de top 25 van merken en Suzuki, Mini en Jeep voorbijstreefde. De BYD Seal U was samen met de Volkswagen Tiguan de best verkopende PHEV in Europa in juni, en de derde in H1.

Ook ICE

Jaecoo en Omoda, beide onderdeel van Chery, boekten ook aanzienlijke vooruitgang, hoewel dit niet te danken was aan hun elektrische aanbod. Plug-in hybride SUV’s waren goed voor 29% van hun gecombineerde maandelijkse registraties in juni, terwijl de traditionele ICE-modellen bijna tweederde (63%) van het totaal voor hun rekening namen. De Jaecoo 7 was Europa’s 9e best verkopende PHEV in juni.

Leapmotor registreerde alleen al in juni meer dan 8.300 eenheden – vooral dankzij de populariteit van zijn T03 stadsauto en C10 SUV. Ondertussen heeft Xpeng zich ontpopt tot het meest succesvolle Chinese high-end automerk in Europa tot nu toe in 2025, met 8.338 geregistreerde eenheden in de eerste helft van het jaar. De groei werd geleid door de sterke vraag naar de G6 SUV, die goed was voor 5.615 van deze registraties.

Grote spelers verliezen marktaandeel

Terwijl de Chinese automerken hun opmerkelijke opmars voortzetten, hebben enkele van de grootste spelers in de sector marktaandeel moeten prijsgeven. Stellantis kende de grootste daling in de eerste zes maanden van het jaar, met een marktaandeel dat daalde van 16,7% naar 15,3% op jaarbasis. De groep registreerde in het eerste halfjaar zelfs het laagste aantal registraties in Europa-28 sinds de oprichting in 2021.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
23 juli 2025
GPC stelt groeiverwachting bij
23 juli 2025
Chinezen voor het eerst boven 5 procent marktaandeel
23 juli 2025
Franse minister vervolgd om ‘advieswerk’ Renault
23 juli 2025
Onduidelijke huurovereenkomst eist haar tol
22 juli 2025
De Dorpsgarage lanceert franchise
22 juli 2025
Moobi en VER helpen consument bij overstap naar elektrisch rijden
Meest bekeken berichten
Recente reacties