Door een nieuwe manier van slim laden kunnen elektrische auto’s in Nederland meer wind- en zonnestroom benutten. Met dit uitgangspunten is TotalEnergies in Nederland deze maand begonnen een nieuwe duurzame techniek uit te rollen in zijn gehele netwerk van openbare laadpalen.

Door vraag naar en aanbod van stroom beter op elkaar af te stemmen kan optimaal gebruik worden gemaakt van de stroom die door wind- en zonne-installaties wordt opgewekt. TotalEnergies verplaatst hiervoor het laden van elektrische auto’s naar een gunstig moment, bijvoorbeeld wanneer er minder stroom wordt verbruikt op het net. Een algoritme houdt vervolgens bij wat er daadwerkelijk bij een laadpunt gebeurt.

Slim

De nieuwe manier die de TotalEnergies introduceert houdt met alle omstandigheden rekening: het aantal auto’s dat gelijktijdig laadt, hoe lang iemand al is aangesloten, hoeveel stroom een auto daadwerkelijk nodig heeft, de beschikbaarheid van groene stroom en de belasting van het net. Wanneer er veel stroom uit zon en wind beschikbaar is, verhoogt de beheerder het vermogen van de laadpalen. Daardoor kunnen elektrische auto’s meer en sneller laden. Slimme techniek zorgt ervoor dat auto’s die al langere tijd aan het laden zijn als eerste minder vermogen krijgen als er minder groene energie beschikbaar is. Zo ondervinden de auto’s die nog veel energie nodig hebben geen hinder van slim laden. Hierbij wordt gebruikgemaakt van machine learning-technologie. Zo kan het bedrijf de vraag beter afstemmen op het aanbod van duurzaam opgewekte stroom, zonder klanten te beperken in hun mobiliteit.

Profijt

Andere systemen voor slim laden stellen hun laadcapaciteit vooral af op de prijs van elektriciteit. TotalEnergies hanteert een ander criterium. “Wij sturen op CO2-besparing en stimuleren het gebruik van energie uit zon en wind”, zegt directeur Stefaan De Ganck van TotalEnergies Charging Solutions Nederland. “In de praktijk is de prijs van stroom vaak lager wanneer er veel groene stroom op het net beschikbaar is. Ook wordt het elektriciteitsnet op die momenten vaak minder belast. Dat zijn mooie bijkomstigheden, waar ook de e-rijder van kan profiteren.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties