Vanaf medio 2023 zal in de eerste BMW modellen een Plug&Charge functie beschikbaar zijn, waarmee klanten elektriciteit kunnen opladen bij openbare oplaadpunten zonder gebruik te hoeven maken van een oplaadpas of app.
De BMW Group claimt de eerste autofabrikant te zijn die een multi-contractfunctionaliteit in zijn Plug&Charge-aanbod integreert. Het voertuig authenticeert zichzelf bij laadstations met behulp van digitaal opgeslagen registratiegegevens. Die authenticatie, die nodig is om het laadproces te starten en voor de facturering, wordt automatisch uitgevoerd door middel van een gegevensuitwisseling tussen de auto en het laadstation.
Tegelijkertijd breidt BMW Charging zijn uitgebreide portfolio van laaddiensten uit met deze functie, die wordt geleverd door Digital Charging Solutions GmbH (DCS). Ook geeft de nieuwe functionaliteit Plug&Charge toegang tot het door BMW geïnitieerde IONITY-laadnetwerk.
Iso-normen
Hierdoor kunnen klanten hun huidige meervoudige laadcontracten van ten minste vijf verschillende aanbieders digitaal in de auto opslaan en de laadstations van deze aanbieders op een bijzonder comfortabele manier gebruiken. Daartoe zijn de huidige en toekomstige normen van ISO-15118-2 en ISO 15118-20 geïntegreerd.
Het enige wat de klant hoeft te doen, is het laadpunt aan te sluiten op de laadpoort van zijn voertuig – en er zullen naast elektriciteit ook gegevens via de laadkabel stromen. Het is niet nodig om de energietoevoer te activeren met behulp van een app of laadpas. In plaats daarvan authenticeert het voertuig zichzelf zelfstandig door de contractgegevens van de klant door te geven. Dit betekent dat aan het einde van het laadproces de aan het net teruggeleverde elektriciteit ook volledig automatisch wordt gefactureerd.
Bijkomend voordeel van dit systeem: In tegenstelling tot het activeren van het laadproces via een app, is voor de automatische authenticatie door het voertuig geen online verbinding op de laadlocatie nodig. Dit is vooral voordelig in ondergrondse garages.
eRoaming-netwerk Hubject
Eerdere Plug&Charge oplossingen waren altijd gebonden aan één vaste stroomleverancier. De oplossing die in de toekomst voor BMW modellen beschikbaar zal zijn, biedt daarentegen een unieke mate van flexibiliteit. De klant kan de individuele toegangsgegevens voor meerdere lopende, meervoudige laadcontracten digitaal in de auto opslaan. Zo heeft hij de mogelijkheid om onderweg toegang te krijgen tot zowel zijn BMW oplaadaccount als tot andere individuele contracten. De enige voorwaarde hiervoor is: De betreffende providers moeten aangesloten zijn op het Europabrede eRoaming-netwerk van Hubject.