Op weg naar de volledig autonome auto, die ooit eigenhandig moet beslissen over stoppen of doorrijden, ontstaat voor ontwerpers een moreel dilemma: wanneer laat je het voertuig afremmen – en voor wie?
De antwoorden zijn niet eenduidig, concludeert het gerenommeerde Massachusetts Institute of Technology. Onderzoekers peilden online de mening van twee miljoen mensen, verdeeld over ruim tweehonderd landen. In de meertalige ADAS-game ‘Moral Machine’ kregen de deelnemers diverse dilemma’s voorgelegd. Zoals: moet een zelfrijdende auto de levens sparen van gezagsgetrouwe omstanders of van ongeoorloofd overstekende voetgangers? De meeste respondenten gaven de voorkeur aan optie 1.
0 reacties
In dit artikel wordt gesuggereerd dat systemen voor autonoom rijdende auto’s morele keuzes kunnen maken. Die keuzes worden gemaakt door het bewustzijn van de bestuurder. Een aspect van het bewustzijn is het geweten. Een ander aspect is beleefdheid, het begrijpen van andere beleefde bestuurders in gevallen waarin de een of de ander voorrang verleent of neemt, waarbij de regels over voorrang in die situatie onduidelijk toepasbaar zijn. De rol van het bewustzijn, de waakzaamheid van elke bestuurder van een transportmiddel, van voeten tot vrachtwagens, wordt door de technologen consequent vermeden. Vandaar mijn waarschuwing: Zelfrijdende auto’s zijn een fata morgana.
De ongelukken met zelfrijdende auto’s in normale verkeerssituaties zijn vrijwel altijd achterop rijdende auto’s omdat de autonome auto voor alle zekerheid is geprogrammeerd om te tremmen voor alles wat er niet is ingevoerd. Bewust en ervaren bestuurders kunnen obstakels als overhangende boomtakken of foutmakende andere verkeersdeelnemers veel beter beoordelen en daarop anticiperen. Dat betekent niet dat er onnodig geremd wordt, wat tot gevolg heeft dat een achterligger de manoeuvre van de voorligger in dezelfde situatie begrijpt en daarop tijdig kan reageren. Een autonoom rijdende auto die her en der in normaal verkeer wordt beproefd, wordt door de verkeersdeelnemers die daarachter rijden niet begrepen en een botsing of bijna botsing is het gevolg. Zie mijn column waarin ik autonoom rijden een fata morgana noem. En er blijven maar miljarden dollars en euro’s naar ‘Stage V’ stromen…