De Nederlandse Spoorwegen (NS) en mobiliteitsbedrijf Pon krijgen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toestemming om samen een nieuw bedrijf op te richten waarbij reizigers verschillende vormen van vervoer kunnen plannen, boeken en betalen via een app. De ACM stelt daarbij als voorwaarde dat de NS de trein en de OV-fietsen tegen dezelfde voorwaarden levert aan concurrenten van het nieuwe bedrijf.
De NS is de grootste aanbieder van openbaar vervoer per trein in Nederland en biedt daarnaast de OV-fiets aan. Via de dochteronderneming Hely, biedt de NS ook deelauto’s en deelfietsen aan. Pon importeert auto’s, is fabrikant van fietsen en heeft een belang in Greenwheels. Daarnaast is Pon eigenaar van Next, dat deelfietsen en deelauto’s aanbiedt.
De activiteiten van Hely en Next worden samengebracht in het nieuwe gezamenlijke bedrijf. Het nieuwe bedrijf wil het voor consumenten zo eenvoudig mogelijk maken om een reis van deur tot deur te plannen, boeken en betalen. Ze willen een app ontwikkelen waarin consumenten verschillende vormen van vervoer kan combineren. Naast de vervoersdiensten van NS, Pon en haar dochterbedrijven worden ook vervoersdiensten van andere bedrijven in het aanbod opgenomen.
Oneerlijke concurrentie
Wanneer Pon en NS de trein en de OV-fiets tegen hogere prijzen of slechtere voorwaarden zou aanbieden dan aan de eigen nieuwe onderneming, ontstaat oneerlijke concurrentie. Daar heeft de ACM nu een stokje voor gestoken. Immers, concurrentie zorgt ervoor dat een product voor een goede prijs en kwaliteit op de markt is en dat innovatie wordt gestimuleerd. Daarom beoordeelt de ACM vooraf of de bedrijven mogen fuseren. De ACM gaat na of de markten na de fusie goed blijven werken voor mensen en bedrijven.