Afgelopen maand begon voor Derk Wagelaar het tweede jaar als directeur van RDC, dus zonder de toevoeging ‘ad interim’. Mooi moment voor een gesprek over heden, verleden en toekomst.

Zijn formele aanstelling als directeur per 1 maart 2024 volgde op een periode van zes maanden waarin hij die functie al ad interim (tijdelijk dus, in goed Nederlands) invulde. Derk Wagelaar voelt er zich als een spreekwoordelijke vis in het water. “De rode draad in mijn carrière is steeds weer samen te vatten onder de noemer ‘slimme dingen doen met data’. Daarbij begeef ik me eigenlijk altijd op het snijvlak van software, data, marketing en management.”

Met voormalige werkgevers zoals Microsoft, de Nationale Postcodeloterij en Paypal op zijn cv zijn dat geen loze woorden. De autobranche ontbreekt evenmin in de vorm van Leaseauto.nl, een vergelijkingssite voor private-leaseauto’s waar hij medeoprichter van is. “Toen ik voor Bovemij Group (eigenaar van RDC, BL) de kans kreeg om me een half jaar te gaan bezighouden met data-analyse heb ik die kans gegrepen omdat ik me toch beter thuis voel in grotere ondernemingen.”


‘Ik heb altijd een passie gehad slimme dingen te bedenken waarmee de potentie van data
benut kan worden.’

Derk Wagelaar


Bovemij Group bestaat door en voor de mobiliteitsbranche. “Als partner helpen we onze klanten verder vooruit. Dit doen wij met verzekeringen, garanties en datadiensten. Altijd menselijk en digitaal waar het kan.
Onze medewerkers zijn het hart van onze organisatie, zij staan dicht bij onze klanten. Samen streven we altijd naar waardevolle mobiliteit voor iedereen”, klinkt het vanuit de bedrijfsmissie. “Bovemij Group is diep verankerd in de autobranche en kijkt terug op zes decennia historie. Met grofweg 7500 klanten bedienen we de hele achterban van zowel RAI Vereniging als Bovag. Een prachtig uitgangspunt voor mij om ‘ja’ te zeggen tegen die tijdelijke opdracht rond data-analyse.”

En naar wederzijdse tevredenheid mogen we concluderen want na die zes maanden volgde het verzoek om ad interim de vrijgekomen directiepost bij Bovemij Group-dochter RDC te vervullen. Interessant, maar wel onder enkele voorwaarden: “Ik wilde mijn eigen team kunnen samenstellen en mijn eigen plan trekken. In combinatie met een solide financiële basis om die plannen te kunnen uitvoeren heb ik met plezier de functie omarmd. Een van de zaken waar ik erg blij mee ben is dat RDC weer een eigen dedicated salesteam heeft ”

5 productgroepen

RDC bedient vijf grote productgroepen. “Eén ervan zijn de RDW-diensten. Er zijn meer providers, maar de combinatie met onze andere productgroepen maakt dat RDC een unieke positionering kent. Mede daardoor kunnen we onze claim marktleider te zijn in dit segment waarmaken. Tweede belangrijke productgroep betreft de informatiediensten en marktdata. De specifieke voertuigdata valt daar niet onder, dat is een separate productgroep. De vierde productgroep is INDI en concentreert zich rond de datakwaliteit van de klantgegevens. Ten slotte zijn er de applicaties zelf, meestal rondom sales en marketing.”

Tot zover de theorie. Een onderneming zoals RDC is al decennia lang actief in het hart van de autowereld en heeft de digitaliseringsslag aldaar mede vormgegeven. De term ‘remmende voorsprong’ schiet door het hoofd. In hoeverre is die erfenis van historie en alle daarbij horende systemen en systeemversies een onderwerp? “Allereerst is er ook de afgelopen jaren absoluut niet stilgezeten en zijn systemen zo actueel en relevant mogelijk gehouden. Tegelijkertijd gaan de ontwikkelingen tegenwoordig ongekend rap. Het is zeker mijn wens om de komende jaren systemen waar mogelijk te vernieuwen en te verbeteren.”

Dat is echter niet het enige. Natuurlijk houdt Wagelaar de kaarten tegen de borst als het gaat om de details uit het vijfjarenplan. “Behalve de genoemde verbetering en vernieuwing van het bestaande, kijken we nadrukkelijk naar verbreding van ons pakket: waar kunnen we nieuwe producten en diensten toevoegen die van meerwaarde zijn voor onze brede klantenkring? Of voor nieuwe klantgroepen?”

Rond elke fase in het leven van een gekentekend voertuig is er altijd wel een haakje met een aan RDC gerelateerd product, dienst of systeem. Of het nu gaat om een verkooptransactie of een lead daartoe, om verzekering van dat voertuig of het verwerken van onderhoudsinformatie of communicatie rondom een eventuele schade, het raakt aan de systeemwaaier van RDC

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
30 april 2025
LKQ verzorgt aftersales VinFast
30 april 2025
‘Slimme dingen doen met data’
29 april 2025
Forse omzetgroei voor Autodoc in 2024
29 april 2025
Driver Lounge wordt hart van vernieuwd Maas-De Koning Moordrecht  
29 april 2025
LKQ als concepteneigenaar
28 april 2025
Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder
Meest bekeken berichten
Recente reacties