Onderzoekers van Ford en Purdue University in de Amerikaanse staat Indiana hebben een nieuwe laadkabel ontwikkeld die in combinatie met nieuwe laadtechnologie het opladen van elektrische voertuigen gemakkelijker en sneller maakt.

“Om sneller te kunnen laden, moet er meer stroom door de laadkabel”, zegt Michael Degner namens Ford. “Hoe hoger de spanning, hoe meer warmte moet worden weggenomen om de kabel werkend te houden.”

Koeling

De onderzoekers van Purdue University richten zich op een alternatieve manier van koeling, zodat de laadkabel meer stroom kan leveren. De ontwikkelde laadkabel maakt gebruikt van actieve vloeistofkoeling. Daarbij wordt de vloeistof omgezet in damp, waardoor het nog meer warmte kan opnemen. Door ook de laadtechnologie van elektrische voertuigen verder te verbeteren, wordt het mogelijk om de batterij van een elektrische auto nog sneller op te laden. In het ideale geval gaat het opladen van een elektrische auto straks net zo snel als het voltanken van een conventionele brandstofauto.

Het onderzoeksteam wil de komende twee jaar beginnen met het testen van een prototype laadkabel om zo de specifieke laadsnelheden te bepalen voor verschillende elektrische voertuigen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
5 december 2025
Car Service Partner groeit met vier bedrijven
5 december 2025
SWOV: Impopulaire maatregelen nodig voor vergroten verkeersveiligheid
5 december 2025
RAI Automotive Industry NL luidt de noodklok
5 december 2025
Vijftig elektrische Mini’s voor Profile
5 december 2025
Texa lanceert E-Diag Charger
4 december 2025
Omzet Autodoc stijgt met 17,0 procent
Meest bekeken berichten
Recente reacties