Meerdere nationale registratiesystemen voor tolvignetten zijn afgelopen week urenlang offline geweest, met directe gevolgen voor tienduizenden automobilisten. In diverse landen leidde dit tot boetes en frustratie, ook al konden reizigers in sommige gevallen aantoonbaar geen vignet aanschaffen.
Op dinsdag, donderdag en vrijdag lag het Bulgaarse e-vignetsysteem meerdere uren plat. Op woensdag was ook het Sloveense systeem twee uur offline. Zondagavond kampte Hongarije met een uitval van het volledige digitale registratieplatform – zelfs fysieke verkoop bij tankstations was niet mogelijk. Ook het Zwitserse e-vignetplatform was zondagavond tussen 22.00 en 00.00 uur niet beschikbaar vanwege gepland onderhoud.
In de meeste gevallen is de oorzaak overbelasting van servers en betaalsystemen, doordat heel veel mensen tegelijk lastminute een vignet willen kopen. Hoewel digitale systemen het aanschaffen van een vignet doorgaans makkelijker maken, blijkt deze zomer dat reizigers kwetsbaar zijn wanneer er sprake is van storingen of onderhoud. Vooral lastminute kopers lopen risico: zij kunnen geen vignet aanschaffen en krijgen desondanks wél een boete.
Boetes ondanks overmacht
In sommige landen, zoals Slovenië en Zwitserland, zijn de autoriteiten tijdens storingen coulanter. Daar worden betrokken instanties op de hoogte gebracht en wordt reizigers geadviseerd om hun vignet bij een fysiek verkooppunt – zoals een tankstation of grenspost – aan te schaffen. Wie kan aantonen dat hij het vignet wilde kopen, maakt bij een eventuele boete bovendien meer kans op succes bij bezwaar.
In andere landen is er echter weinig tot geen ruimte voor coulance. In Hongarije staan de automatische kentekencamera’s gewoon aan, ook tijdens een digitale storing. Gisteravond konden zelfs tankstations geen vignetten meer verkopen, waardoor duizenden reizigers de grens passeerden zonder geldig vignet. De kans op een boete van €150 per dag is groot – ondanks het feit dat men feitelijk geen mogelijkheid had tot aanschaf.
Geen foutmarge
Met miljoenen Europeanen die deze zomer met de auto op vakantie zijn, kunnen storingen in e-vignetregistratiesystemen binnen enkele uren tienduizenden mensen raken. Niet alleen leidt dit tot stress, onduidelijkheid en vertraging, maar ook tot financiële schade en een langdurig bezwaarproces. Bezwaar maken is mogelijk, maar vergt vaak bewijs, tijd en doorzettingsvermogen – zeker bij buitenlandse autoriteiten.
Leverancier Wegenvignetten.nl roept automobilisten dan ook op om hun digitale vignetten minimaal enkele dagen voor vertrek te regelen. “Op het laatste moment aankopen doen is ronduit riskant,” zegt Freek Jurg, Toll Regulations Expert bij Wegenvignetten.nl. “Storingen en onderhoud zijn zelden vooraf zichtbaar voor de consument, maar kunnen grote gevolgen hebben. Bovendien schuilt er bij lastminute aankopen het gevaar dat je door haast een fout maakt, zoals een verkeerd kenteken invoeren. Dat is in veel gevallen niet meer te corrigeren, waardoor je óf ongemerkt een boete riskeert, óf alsnog een tweede vignet moet kopen.”
Wie tóch onverhoopt met een storing te maken krijgt, doet er goed aan zoveel mogelijk bewijs te verzamelen: screenshots van foutmeldingen, e-mails, datum- en tijdvermelding van pogingen tot aankoop, en eventueel verklaringen van derden. Dit kan van pas komen bij het aanvechten van een boete.