Vooruitlopend op de publicatie op 24 juni maakt onderzoeks- en consultancybureau ICDP enkele resultaten bekend van een onderzoek naar de autokoper van de toekomst. ICDP gelooft niet dat die autokoper radicaal zal verschillen van de huidige autokoper, maar wel dat zijn gedrag verandert.
ICDP geeft een drietal redenen voor deze vooronderstelling. Ten eerste blijft er altijd de fysieke aard van het kopen van een auto. Daarnaast is er een sterke hang bij de consument naar omnichannel-ervaringen. Ook worden niet-traditionele mobiliteitsoplossingen ter vervanging van individueel autobezit beperkt door economische factoren.
Het rapport voorspelt dat toekomstige autokopers geïnformeerde en mondige individuen zijn, die naadloze, intuïtieve en gepersonaliseerde digitale ervaringen verwachten naast voortschrijdende technologie. Ook willen ze een evenwicht tussen kwaliteit, gemak en kosten.
Klanttraject
Het rapport is een dringende oproep aan OEM’s en dealers om echte omnichannel-strategieën, hyperpersonalisatie en geavanceerde technologie te omarmen om te voldoen aan de eisen van de mondige autokoper van vandaag.
“De auto-industrie heeft een rijke geschiedenis van innovatie op het gebied van techniek en design; de volgende stap is de innovatie van het klanttraject zelf”, aldus het rapport. “Degenen die deze transformatie met succes doorstaan, zullen niet alleen voldoen aan de behoeften van de autokoper van de toekomst, maar zullen ook de toekomst van de detailhandel in auto’s bepalen.”