Enige tijd terug verscheen een nieuwe editie van het European Car Distribution Handbook van het Britse onderzoeksinstituut ICDP. Daarin staat een schat aan informatie en data over het jaar 2020 over de dealernetwerken in Europa. Op een recent webinar van ICDP werden die cijfers nog eens in een actueel perspectief gezet.

Twee interessante ontwikkelingen zijn die van de inrichting van het Europese Stellantis-dealernetwerk per 1 juli 2023 en de overname van Stern door de Zweedse dealerholding Hedin Mobility Group AB. Hedin is daarnaast ook grootaandeelhouder geworden van de Britse en eveneens beursgenoteerde dealergroep Pendragon. Als Hedin, zoals verwacht wordt, naast Stern ook een bod gaat uitbrengen op de overige Pendragon-aandelen, worden de Zweden na het Zwitserse Emil Frey de tweede dealerholding van Europa. Emil Frey heeft de afgelopen jaren haar Europese nummer 1-positie ook al door acquisities bereikt en de nummer twee op de ranglijst, het Amerikaanse Penske, volgt een vergelijkbare strategie.

Herstructurering

Over de ontwikkeling van de dealernetwerken in Europa zegt ICDP-onderzoeker Pascal Wetter: “De meeste dealernetwerken in Europa hebben de afgelopen tien jaar flink aan vestigingen ingeboet en dit zal nog wel even doorgaan, met name bij de volumemerken. De huidige herstructurering van het Stellantis-dealernetwerk in de EU zal hier op korte termijn een grote invloed op hebben.”

Het is de verwachting, die in sommige landen ook al is uitgesproken, dat veel Europese dealers met een merk uit de Stellantis-portfolio medio 2023 niet meer als officiële dealer tot het netwerk behoren. Voor een enkeling zal er hoogstens een functie als servicedealer van een dealerholding in zitten, voor de meeste is een carrière als universele Eurorepar Car Service-garage het hoogst haalbare. Zo blijkt uit de ICDP-presentatie dat in Duitsland zo’n 50 van de huidige 326 Opeldealers hun business zullen kwijtraken. Voor Nederland gaat ICDP ervan uit dat 65 procent van de dealers met merken als Peugeot, Citroën, DS, Alfa, Fiat, Jeep en Opel hun merkvertegenwoordiging kwijtraken, al dan niet na een overname door een dealerholding als Van Mossel Automotive, Emil Frey, Broekhuis of wellicht zelfs Hedin Stern.

Oriënteren

ICDP gaat er op basis van onderzoek vanuit dat 2022 een jaar zal worden waarin de autoretail structrueel weer opkrabbelt. De halfgeleidercrisis zal in de eerste twee kwartalen nog wel van invloed zijn, maar het einde van die crisis komt in zicht.

Overigens hebben veel dealergroepen in ons land, ondanks de slechte beschikbaarheid van nieuwe auto’s, een relatief goed 2021 achter de rug. De basis voor veel rapporten van ICDP is Europees consumentenonderzoek. Een aardig cijfer dat de trend van de afgelopen jaren doorbreekt, is dat van de zich via internet oriënterende autokoper.

Het afgelopen jaar blijkt de consument in 2020 voor de aankoop van een nieuwe auto gemiddeld 3,2 showroombezoeken (was 2,4) heeft afgelegd en daarbij 2 tot 3 verschillende dealers heeft bezocht. Of die plus te maken heeft met de pandemie, waardoor de thuiswerkende consument meer tijd heeft gehad om zich naast online ook fysiek te oriënteren, zal uit nader onderzoek moeten blijken. Het aantal dealervestigingen in Europa daalde van 54.445 in 2010 naar 47.925 in 2020, een daling van 12 procent. Het aantal merkgebonden aftersalespunten daalde mee, van 104.341 naar 86.284 dealer- en aan dealers gelieerde werkplaatsen, een min van 17 procent. Die daling is nog niet ten einde. De opkomst van enkele Chinese automerken kan overigens de dalende trend van het aantal dealervestigingen vertragen. De top 50 dealerholdings, deels ook met importactiviteiten (denk aan Pon), zijn binnen Europa goed voor bijna 16 procent van de nieuwverkoop.

Dat is een stuk lager dan in Nederland. Uit data van Aumacon uit Leiden blijkt dat in ons land de top 50 gezamenlijk goed is voor 49,7 procent marktaandeel! Verder is opvallend dat in de Europese dealertop 15 geen enkele Duitse of Franse dealergroep is vertegenwoordigd, maar bijvoorbeeld wel zes Britten en zelfs twee Nederlanders staan.

Aftersales en levenscyclus

ICDP verwacht dat de wagenparken in Europa de komende jaren ouder zullen worden. Enerzijds komt dat doordat de technische kwaliteit van auto’s toeneemt en anderzijds doordat autofabrikanten middels over the air upgrades en updates ervoor zorgen dat de productlevenscyclus wordt verlengd. Dat biedt hen tevens de gelegenheid om hun online diensten over langere tijd te verzilveren.


Autofabrikanten verlengen middels over the air upgrades en updates de productlevenscyclus van de auto. Hierdoor wordt de aftersales door die focus op de levenscyclus, een interessanter speelveld.


Ook de aftersales wordt door die focus op de levenscyclus een interessanter speelveld. De onderhouds- en reparatieactiviteiten zullen vaker in samenwerking met het ongebonden kanaal – lees: universele autobedrijven – worden uitgevoerd. Soms gebeurt dat op initiatief van een individuele dealergroep, wellicht zelfs door een afspraak van de autofabrikant/importeur met enkele werkplaatsconcepten, of door dealers die zelf universele autobedrijven opzetten.

ASM | 250122 | Bron: ICDP, bewerking ASM
Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35