Met een stroomnet dat steeds voller raakt, lijken elektrische auto’s, die vaak energie moeten laden, een probleem te zijn, maar ze kunnen juist het stroomnet ontlasten door op piekmomenten energie terug te leveren aan huis of wijk, of door op slimmere momenten te laden.
Dat stelt Paul Bouwmeester namens leasemaatschappij Athlon Car Lease, die deze week liet weten de adaptatie van elektrische auto’s te willen versnellen en al in 2028 volledig over te gaan op 100 procent elektrisch.
Piekmomenten
Dat veel mensen hun elektrische auto ’s avonds bij thuiskomst na het werk aan de lader hangen, terwijl veel huishoudens dan ook stroom gebruiken om te koken, de was te doen etc. is vaak onnodig, stelt Bouwmeester. “Een gemiddelde elektrische leaseauto rijdt dagelijks vaak minder dan 50 kilometer, terwijl de actieradius meestal boven de 300 kilometer ligt. Volledig laden is dus niet altijd nodig. De auto is nu vaak al rond 23.00 uur volledig opgeladen, terwijl deze pas de volgende ochtend rond 07:00 uur weer nodig is. Dit is niet efficiënt, want er is meer dan genoeg tijd om de auto ’s nachts buiten de piek te laden.”
“Slim laden zorgt ervoor dat de auto wel aan de laadpaal hangt, maar de laadsessie pas begint als de piek voorbij is. Athlon past deze techniek al toe in de praktijk: binnen hun wagenpark wordt slim laden standaard toegepast bij ruim 30.000 elektrische voertuigen. Duizenden leaserijders maken hier dagelijks gebruik van. Het resultaat? De netbelasting tijdens piekuren kan met bijna 70 procent dalen.”
Win-winsituatie
Bouwmeester stelt dat slim laden zowel werkgever als leaserijder voordeel oplevert. “Werkgevers profiteren van lagere laadkosten en meer inzicht in energieverbruik en CO₂-uitstoot. Leaserijders hebben een volle elektrische auto wanneer ze hem nodig hebben. En iedereen in Nederland profiteert van minder congestieproblemen. Dit is een win-winsituatie voor iedereen.”