Dat leasemaatschappijen plussen schrijven (zie de jaarcijfers van onder meer ALD Automotive, Leaseplan en Arval) is in ieder geval voor de Nederlandse markt vooral het gevolg van de toegenomen inzet van jonge gebruikte auto’s. De leaseregistraties van nieuwe personenauto’s zijn in 2022 volgens cijfers van RDC immers met 3,3 procent gedaald (-5400 voertuigen) tot iets meer dan 156.000.

Dat is een van de tien trends die de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) schetst in een overzicht. VNA ziet de daling van de inzet van nieuwe auto’s ruimschoots gecompenseerd door de inzet van jonge gebruikte auto’s (+16.000).

Volledig elektrisch

Eenzelfde trend geldt voor bestelwagens, waar binnen de nieuwe leaseregistraties wel een flinke toename van het aandeel volledig elektrisch was te zien: van een kleine 4 procent naar bijna 9 procent.

Het aandeel volledig elektrisch in nieuw ingezette personenleaseauto’s steeg van 22,3 procent naar 25,4 procent. VNA schrijft die groei volledig op het conto van privélease, waar het aandeel volledig elektrisch toenam van een kleine 11 procent naar 26 procent. In de zakelijke leasemarkt daalde het aandeel volledig elektrisch juist, van 27 procent naar 25 procent.

VNA noemt dit een zorgelijke ontwikkeling. Renate Hemerik, voorzitter VNA: “Het afbouwen van het fiscale voordeel – en daarmee evident hogere kosten – voor elektrische auto’s zorgt voor twijfel onder zakelijke leaserijders. Het veranderende en onzekere overheidsbeleid betaalt zich uit in deze cijfers: er wordt minder vaak gekozen voor een vol-elektrische auto.”

Brandstof

Diesel is in ieder geval is definitief uit de gratie bij de leaserijder. In 2022 betrof minder dan 1 procent van de nieuwe leaseregistraties een diesel. Het aandeel hybride in nieuwe leaseauto’s steeg van 19,5 naar 22 procent. Het aandeel plug-in hybride van 7,0 naar 7,9 procent. Benzine daalde van 49,5 naar 43,6 procent.

Elektrische auto’s zijn wel duurder. Ook leidde de krapte in de automarkt tot hogere prijzen, zodat de gemiddelde aanschafprijs voor nieuwe leaseauto’s steeg van ruim 37.200 euro in 2021 naar bijna 39.000 euro in 2022. In privélease steeg de gemiddelde aanschafprijs van 30.000 naar bijna 33.400 euro.

Nieuwe leaseauto’s zijn vooral compacte gezinsauto’s (B- of C-segment). Het aandeel van de suv, dat in 2021 nog steeg van 32,5 naar 41,0 procent, steeg in 2022 nauwelijks meer, naar 41,6 procent. Hatchbacks bleken bijna net zo populair in 2022, met een aandeel van 41,5 procent in de nieuwe leaseauto’s. Stationwagons (12,7 procent) en sedans (3,0 procent) zagen hun aandeel verder slinken.

Kleur

Nog een trend omtrent de kleur tot slot: grijs (31 procent aandeel) en zwart (29 procent aandeel) zijn al jarenlang de meest gekozen kleuren voor personenleaseauto’s. De keuze voor wit liep iets terug van 21,0 procent naar bijna 20,0 procent. 11,0 procent is blauw en 3,6 procent rood. Opvallende stijgers zijn groen (van 1,2 naar 2,4 procent) en oranje (van 0,9 naar 1,3 procent).

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35