Bovag, RAI Vereniging, VNA en ANWB hebben in het bijzijn van de staatssecretarissen Van Veldhoven (IenW) en Snel (Financiën), en voorzitter van het Klimaatberaad Ed Nijpels het Klimaatakkoord ondertekend.

Met de ondertekening scharen de organisaties zich achter het doel de uitstoot van CO2 in 2030 met 49 procent te hebben teruggebracht. Zij zien in het akkoord een goede basis waarin alle vervoersmiddelen bijdragen en voorkomen wordt dat de totale rekening bij de automobilist wordt neergelegd.

Fiscaal beleid

De organisaties benadrukken wel dat het zaak is een stabiel en voorspelbaar fiscaal beleid te hebben, waarop de branche tijdig kan reageren. Peter Niesink, algemeen directeur Bovag: “Een overheid die jaarlijks aan de knopen draait, is voor de Bovag-bedrijven, hun klanten en de rest van het bedrijfsleven onwerkbaar. En zal voor veel onrust en terughoudendheid op de markt zorgen, waarmee versnelde vergroening van het wagenpark juist wordt tegengewerkt. Een averechts effect dus.”

Particuliere markt

Daarnaast moet het op gang komen van de particuliere markt niet gefrustreerd worden omdat het jaarlijks beschikbare subsidiebudget ontoereikend blijkt. Daarom moet de overheid met budgetten kunnen schuiven en bedragen uit latere jaren naar voren halen. Mocht de subsidiepot eerder leeg zijn dan einde looptijd (2024), dan vragen de organisaties om eventuele verruiming van het beschikbare budget.

Ook pleiten de organisaties ervoor om het totale wagenpark sneller te verduurzamen en naast elektrische auto’s ook andere schone en zuinige technieken, zoals hybride, plug-in hybride en het gebruik van biofuels aantrekkelijker te maken voor de automobilist. Verlaging van de bpm is daarbij essentieel, zeker ook als opstap naar een systeem van betalen naar gebruik.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties