Voor het eerst in jaren is de groep die niet van plan is elektrisch te gaan rijden (28 procent) groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel van plan is (27 procent). De hoge aanschafprijs van een elektrische auto en de mogelijkheid om niet privé te kunnen laden, zijn de voornaamste drempels. Ook het aanbod publieke laadpalen blijkt een belemmering, alsmede de actieradius en de hoge onderhoudskosten.

Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2023 van de ANWB. De bond deed daarvoor in het najaar van 2023 onderzoek onder tweeduizend mensen tussen 18 en 70 jaar in Nederland, met een representatieve verdeling naar geslacht, leeftijd, regio en inkomen.

ANWB becijfert dat een elektrische auto in 2022 nog gemiddeld 61 cent per kilometer kostte, nu 72 cent per kilometer. ANWB verklaart deze hogere kilometerkostprijs uit de lagere restwaarde van elektrische auto’s, doordat er minder vraag is naar gebruikte elektrische auto’s.

Drempels

71 procent van de Nederlanders vindt het aankoopbedrag van een elektrische auto namelijk te hoog. Het gat tussen het gemiddelde aankoopbedrag van een elektrische auto (45.850 euro) en het bedrag dat kopers gemiddeld willen uitgeven aan een elektrische auto (31.699 euro) is groot. Dit is dan ook de grootste drempel om naar elektrisch rijden over te stappen, gevolgd door de auto niet privé te kunnen opladen (32 procent). Positief is dat het aantal modellen onder de € 50.000 steeds groter wordt. Het aantal modellen is toegenomen van 38 in 2022 naar 57 in 2023.

Motorrijtuigenbelasting

Marga de Jager, ceo ANWB: “We zien dat de prijs en de onzekerheid daarover het grootste struikelblok is voor een verdere opmars van de elektrische auto. Zo krijgen wij veel vragen over de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische auto’s. Op dit moment zijn elektrische auto’s vrijgesteld van belasting, maar met de huidige regeling vanaf 2026 niet meer. En omdat elektrische auto’s zwaar zijn door hun accupakket, kan de mrb een flinke kostenpost worden voor EV-eigenaren. Ik vind het positief dat het kabinet nu wel een nieuw plan heeft voor korting op de mrb tot 2031, dat past bij het idee voor een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s, zodat de mrb uiteindelijk vergelijkbaar is met die van een benzineauto.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
27 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • J. Betlem on David Milan directeur Nissan Nederland: “Heb sinds anderhalve maand een nieuwe qashqai en sindsdien alleen maar problemen met de climate control die spontaan telkens naar…mei 23, 19:10
  • R theunissen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Het is niet te geloven,de normale man moet weer opdraaien voor de elite,mensen lekker maken mbt zonnepanelen,electr wagens etc en…mei 20, 13:16
  • Garage Vercammen on Opnieuw prijsdaling occasions: “Probleem is ook dat in de Afrikaanse landen en omstreken bijna geen auto’s meer aangekocht worden ! Overaanbod en te…mei 5, 20:17
  • Van Engelen Auto's on Opnieuw prijsdaling occasions: “De hoogte van de gemiddelde prijs zegt niets over de waarde van de auto’s. De prijzen die betaald moeten worden…apr 30, 14:39
  • Marcel de Zwart on Kroonjuweel: Bedrijfsopvolging voor Henk en Ernestine Voskuilen: “Beste Ernestine en Henk, Geweldig artikel en hoe jullie Anthoniek gaan coachen bij opvolging in jullie mooie bedrijf, En wens…apr 21, 13:42