Autoverhuurbedrijf Sixt heeft in het eerste halfjaar van 2022 een omzet geboekt van 1,32 miljard euro, 59,4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het is wat omzet betreft daarmee het sterkste eerste halfjaar in de geschiedenis van het bedrijf.
De omzetstijging wordt vooral veroorzaakt door een uitbreiding van de activiteiten, met name in Europa en de Verenigde Staten. In Europa steeg de omzet met 82 procent, in de VS met 66 procent. Het gemiddelde wagenpark steeg in de eerste helft van 2022 naar 129.400 voertuigen, 24 procent meer dan in dezelfde periode 2021.
Daarbij dient opgemerkt te worden dat de coronacrisis het beeld aardig vertekent. Door de lockdowns werden er nu eenmaal veel minder auto’s verhuurd. Maar ook ten opzichte van het eerste halfjaar van 2019, vóór corona, is de omzetstijging met 16,9 procent indrukwekkend.
Kostenbeheersing
Het resultaat voor belastingen kwam uit op 223,2 miljoen euro, wat 250 procent hoger is dan in het eerste halfjaar van 2021 en 97 procent hoger dan in 2019. Met name kostenbeheersing heeft aan dit resultaat bijgedragen. Financieel directeur Kai Andrejewski: “Onze ontwikkeling in de eerste helft van het jaar laat eens te meer zien dat het bedrijfsmodel van Sixt zeer veerkrachtig, aanpasbaar en schaalbaar is. Bovendien blijven we, ondanks de moeilijke macro-economische omstandigheden en de noodzakelijke hoge investeringen in producten en processen, onze kosten onder controle houden. In de eerste zes maanden stegen de bedrijfskosten met 47 procent, wat aanzienlijk minder is dan de stijging van de inkomsten. Onze gezonde balans, die zich niet in de laatste plaats manifesteert in onze hoge eigen vermogensratio van 36,4 procent en onze langetermijngerichte schuldfinanciering, maakt ons crisisbestendig en stelt ons in staat de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien.”