Shell heeft 750 wagenparkbeheerders in vier landen ondervraagd over hun visie op de toekomst en de bepalende trends. Het rapport kijkt vooruit naar 2040 als elektrificatie, autonoom rijden en gebruik boven bezit marktbepalers zijn. Bijna vier van de tien wagenparkbeheerders in Europa verwachten dat het binnenkort een uitdaging zal zijn om concurrerend te blijven.
De drie grote veranderingen die respondenten zien aankomen, zijn de toepassing van nieuwe brandstoftypen (53%), de introductie van nieuwe technologieën (48%) en de komst van nieuwe voertuigtypen (47%). Dit komt volledig overeen met ander onafhankelijk onderzoek en de bredere mening van de industrie.

0 reacties
Heel mooi van Shell om aan te sporen tot actief beleid tegen luchtverontreiniging. Het verbaast me wel dat Shell in haar berichten voorbij gaat aan tweede en derde generatie bio-diesel, dat is brandstof die CO2 neutraal is en beduidend schoner is. Zo is HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) dat afval als grondstof heeft, direct bruikbaar als vervanging van diesel zonder aanpassing van de motoren in meng gradaties van 10%, 30%, 50% en nog hoger zelfs. Er staat in Rotterdams gebied een grote fabriek die dit spul maakt ((Neste) terwijl een clubs als “Good Fuels” en Hartog Oil zich steeds duidelijker manisfesteren als leverancier van schonere brandstoffen. Enige bezwaar is nu nog dat over deze schone “Blauwe Diesel” (ca. 25 cent per liter duurder in productie) net zoveel accijns moet worden betaald als voor de veel vuilere gewone dieselbrandstof. Laten we hopen dat de overheid schoon en CO2-arm echt willen steunen met lagere of helemaal geen accijns.