Opvallende cijfers bij onze zuiderburen: elke derde Belg zou blijkens onderzoek dit jaar nog willen wisselen van auto. Of het nu een nieuwe of gebruikte wordt. De aankoopintentie verschilt volgens de regio: de Waalse en Brusselse consumenten zijn behoorlijk wat enthousiaster dan de Vlamingen. In aanloop naar het 100ste Autosalon peilde mobiliteitsfederatie TRAXIO voor de derde maal op rij naar de aankoopintentie voor een nieuwe of tweedehandse auto bij de particuliere consument.

Het TRAXIO-marktonderzoek onthulde een aantal hoopgevende cijfers voor de komende salonperiode. Maar liefst 20 % van de ondervraagde consumenten zegt van plan te zijn een nieuwe wagen te kopen in 2023. Een stijging  met 4 % ten opzichte van vorig jaar. Bovendien zegt 15 % van de consumenten interesse te hebben om in 2023 een gebruikt exemplaar te kopen, een stijging met 5 % ten opzichte van 2022. In totaal hebben 35 % van de consument dus interesse om van wagen te veranderen. Bovendien is 38 % van de consumenten er nog niet uit en twijfelen ze om alsnog van voertuig te veranderen. Slechts 27 % (dus eigenlijk 1 op 4) is categoriek: “Neen, geen andere auto voor mij in 2023”.

Leeftijden

Ook de leeftijd blijkt zijn invloed te hebben op de koopintenties. De categorie 25-34 jarigen maakt het meeste plannen: 47 % overweegt een aankoop, waarbij de nieuwe wagens (25 %) de voorkeur krijgen op een tweedehands (22 %). De jongste categorie 18-24j is minder geneigd naar een nieuwe auto (slechts 16 %) – wellicht een budgettair issue – en ziet een gebruikte (25 %) als oplossing. De 50-64 jarigen opteren dan vooral voor een nieuwe wagen (30 %) en hebben duidelijk minder interesse in een tweedehands (6 %). Opvallend is dat de leeftijdscategorie van de 65+’ers helemaal afhaakt voor de aankoop van een andere auto. Amper 9 % overweegt nog een aankoop. De regels rond elektrificatie zullen daar niet vreemd aan zijn.  Het lijkt erop dat – op de oudste groep na –  alle leeftijden wel openstaan voor een nieuwe of tweedehands auto, met koopintenties van 35 tot 47 %.

Lange levertermijnen

De voorbije jaren getuigden 43 % van de respondenten dat corona een negatieve impact had op hun aankoopintentie. Nu die problematiek (hopelijk) grotendeels achter ons ligt, steken andere socio-economische factoren de kop op.  In de eerste plaats: welke invloed hebben de langere levertermijnen op de koopintentie? Maar liefst 37 % van de ondervraagden laat zich daardoor niet afschrikken, wat goed nieuws is! Anderzijds overweegt 22 % om zijn aankoop uit te stellen, terwijl 10 % opteert om zijn aankoop te vervroegen. Daarnaast overweegt 10 % een goedkopere wagen, terwijl slechts 2 % aan een duurdere versie denkt. 7 % ten slotte verkiest nu om eerder een tweedehandse wagen kopen in plaats van een nieuwe. Voor de autoverkopers zal het belangrijk worden om hun prospecten te overtuigen om nu al een wagen te bestellen en niet te wachten tot later, wat overigens het risico op nog langere levertermijnen alleen maar zou vergroten.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties