De Europese registraties van nieuwe personenauto’s zijn in oktober 2023 flink gestegen, met 14,6 procent tot een totaal van 855.484 voertuigen. 14,2 procent daarvan betrof een elektrische auto. In oktober 2022 was dat marktaandeel nog 12,0 procent.

Dat blijkt uit de jongste cijfers van fabrikantenkoepelorganisatie Acea. De stijging van de registraties in oktober is de vijftiende achtereenvolgende maand dat de registraties hoger zijn dan een jaar eerder. Met name in de grote autolanden Frankrijk (+21,9 procent), Italië (+20,0 procent) en Spanje (+18,1 procent) steeg het aantal registraties aanzienlijk. Duitsland bleef daar met een plus van 4,9 procent bij achter. In Nederland daalden de registraties in oktober zelfs, met 1,5 procent.

Aandrijving

Kijken we naar de verschillende aandrijflijnen dan zien we dat de EU-registraties van batterij-elektrische auto’s in oktober 2023 met 36,3 procent zijn gestegen tot 121.808 voertuigen. In Nederland bedroeg die stijging 28,9 procent om op 8268 voertuigen uit te komen.

De grootste stijging in het aantal registraties vond plaats onder de hybride elektrische auto’s, die 38,6 procent hoger uitkwamen (244.360 voertuigen) dan in oktober 2023, maar in Nederland met 2,7 procent daalden (7822 voertuigen). De Europese registraties van plug-in hybrides namen af met 5,0 procent tot 72.002 voertuigen, maar in Nederland plusten ze met 3,7 procent (3471 voertuigen).

De meeste registraties betreffen nog altijd benzineauto’s, al komt het totaal voor oktober 2023 (285.630 voertuigen) al dicht bij het totaal van de hybrides. In Nederland werden er in oktober 2023 nog maar 8297 nieuwe benzineauto’s geregistreerd, 21,5 procent minder dan in oktober 2022.

Het aandeel diesel nam in oktober verder af, met 13,2 procent voor de hele EU. In Nederland werden in oktober juist 17,2 procent meer diesels geregistreerd, maar het totaal van 307 voertuigen betekende een marktaandeel van slechts 1,1 procent.

Cumulatief

Tot en met oktober staan de registraties voor 2023 op een plus van 16,7 procent tot een totaal van 8.795.016voertuigen. Alle markten droegen bij aan die plus, zelfs Nederland met een plus van 25,2 procent (317.323 voertuigen).

Ook over tien maanden betreffen Europees gezien de meeste registraties een benzineauto (3.161.424 voertuigen), wat er 11,8 procent meer zijn dan in de eerste tien maanden van 2022. In Nederland betreft een derde van de registraties (100.221 voertuigen) een benzineauto, wat wel 0,1 procent minder is dan over 2022.

De winst zit hem vooral in de batterij-elektrische auto’s. De registraties daarvan plusten over de eerste tien maanden van 2023 Europees met 53,1 procent (1.233.912 voertuigen) en in Nederland zelfs met 77,8 procent (93.754 voertuigen).

Diesel komt Europees uit op een min van 5,0 procent, maar dan gaat het nog altijd om ruim 1,2 miljoen nieuwe dieselauto’s. Nederlandse diesels staan na tien maanden op een min van 15,0 procent en een marktaandeel van 1,1 procent.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
31 maart 2025
Toyota populair op Urk, BMW domineert in Blaricum en Bloemendaal
31 maart 2025
Apk significante aanjager werkaanbod
28 maart 2025
Systeem Kia waarschuwt voor naderende hulpdiensten
28 maart 2025
Vakgarage vernieuwt magazine Dichtbij
Meest bekeken berichten
Recente reacties