In Nederland rijden meer dan 210.000 auto’s rond met een onlogische tellerstand. Bij Chevrolets komt dit het vaakst voor.

Dat blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Slimster op basis van open mobiliteitsdata van de RDW.

Een onlogische kilometerstand kan erop wijzen dat de kilometerteller is teruggedraaid. Hoewel dit verboden is, komt het nog veelvuldig voor. Problematisch, zo stelt Marco Schuurman, eigenaar van Slimster. “In de eerste plaats betaal je bij aankoop van een occasion met teruggedraaide teller vaak te veel. Daarnaast is de kans op hoge bijkomende kosten groot, als gevolg van onverwacht achterstallig onderhoud. Denk aan een distributieriem die op basis van de echte kilometerstand allang vervangen had moeten worden.”

Daar komt nog bij dat eigenaren van een auto met een teruggedraaide tellerstand mogelijk een hogere premie voor hun autoverzekering moeten betalen, omdat de auto meer waarde wordt toegekend dan in de praktijk het geval is.

Van alle merken is Chevrolet het merk met procentueel de meeste onlogische tellerstanden. Een op de achttien Chevrolets die momenteel in Nederland rondrijden (5,5 procent) beschikt volgens de RDW over een onlogische tellerstand. Op ruime afstand volgen Volkswagen (2,4 procent) en Mercedes (2,3 procent). Namens Slimster merkt Frank Breukelman hierbij op dat Chevrolets vaak worden geïmporteerd met een kilometerstand in mijlen. “Wanneer dit later wordt aangepast naar kilometers gaat dit nogal eens fout, wat kan leiden tot ‘onlogische’ tellerstanden”, aldus Breukelman.

Terugroepacties

Voor één op de twintig auto’s nog een terugroepactie open. Het gaat daarbij om mankementen die bij de dealer gratis kunnen worden verholpen. Kennelijk zijn er veel eigenaren die dit niet laten doen, wat een probleem kan zijn wanneer als gevolg van dit mankement een ongeval wordt veroorzaakt. Marco Schuurman: “De verzekeraar zal niet zomaar de eventuele (letsel)schade vergoeden, als blijkt dat het laten uitvoeren van de terugroepactie het ongeval had kunnen voorkomen. Het is dus belangrijk om in zo’n geval direct een afspraak bij de dealer in te plannen. Ook als je een tweedehands auto koopt waarbij nog een terugroepactie openstaat.”

Deel dit artikel op

2 reacties

  1. In werkelijkheid is het aantal veel hoger. Er worden jaarlijks een kleine 300.000 occasions geïmporteerd en deze hebben de status “Geen oordeel”. Veel van deze auto’s hebben een teruggedraaide teller. Dus als we er vanuit gaan dat de afgelopen 5 jaar ongeveer 1000.000 auto’s zijn geïmporteerd, hoofdzakelijk uit Duitsland waar tellerfraude niet strafbaar is, waarvan minimaal één derde is teruggedraaid volgens onderzoek van de ADAC, dan komen we in totaal al op meer dan een half miljoen auto’s met een teruggedraaide teller.

  2. Er zijn daarentegen ook legio auto’s waarvan de tellerstand gewoon klopt maar door foutief ingeven van km-standen is de nationale autopas onlogisch. In de praktijk komen wij ze bijna niet meer tegen met onlogische standen en die we tegenkomen kunnen rechtmatig gecorrigeerd worden.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties