Op zoek naar een bedrijventerrein om zijn carwashdroom te verwezenlijken kwam ondernemer Jerry Maasbach uit bij De Reeshof, een wijk aan de westkant van Tilburg. Het is hier dat de tweede vestiging van SOP! Autowas half april van start is gegaan.
Als je nog nooit iemand gepassioneerd over carwash hebt horen spreken, heb je Jerry Maasbach nog niet ontmoet. Met evenveel enthousiasme praat hij over het maken van osmosewater uit grondwater als over de elektromotoren in de wasborstels, of de geur van de shampoo. “Geurbeleving! Heel belangrijk! Ik heb ook bepaald niet bezuinigd op de kosten van de chemie.”
‘Je moet de massa kunnen pakken als die zich aandient, als er ineens twintig auto’s tegelijk aankomen. Als het moet, kunnen we hier honderd auto’s per uur wassen.’
Zo heeft Jerry Maasbach zijn tweede vestiging ook ingestoken: de kwaliteit, de uitstraling moet top zijn. Uiteraard worden in dit coronatijdperk de handvatten van de stofzuigers geregeld gedesinfecteerd, maar ook borstels die bijna versleten zijn, worden vervangen. De mitters voor het drogen worden geregeld gewassen. De ruimtes zijn schoon en opgeruimd. Er staat een hekje aan het eind van de gang, zodat mensen niet per ongeluk de washal in kunnen lopen, met het risico op een aanrijding. “Als je klanten binnen zijn, kun je het maar één keer goed doen. Dat zorgt ervoor dat ze terugkomen. Daar zullen we keihard aan moeten werken, want het is best moeilijk om mensen te bereiken. We zullen het vooral van onze kwaliteit moeten hebben en vervolgens van de mond-tot-mond-reclame.”
Met de investeringen die hij heeft gedaan, heeft hij nog wel even nodig om uit de kosten te komen. “De aanlooptijd zal in dit coronatijdperk wat langer zijn dan normaal, maar het komt, daar ben ik van overtuigd. We hebben gebouwd met het oog op de toekomst, door van tevoren goed onderzoek te doen: wat is er al aan carwash op deze plek en wat is de potentie? Hoeveel mensen wonen er? Hoe is de sociale samenstelling? Wat is het gemiddelde inkomen? Wat voor auto’s staan daar? Daar hebben we onze plannen op gemaakt, ervan uitgaande dat mensen maximaal tien kilometer willen rijden voor een carwash.”
‘Ruik je de shampoo? Geurbeleving! Heel belangrijk!’
Ronduit lyrisch is Jerry Maasbach over de techniek van de wasinstallatie, geleverd door Dico. “Zie de rust waarmee alles loopt. Ook dat zorgt voor het juiste gevoel bij de klant. Je kan een auto wel met een noodgang door de wasstraat trekken, maar dat geeft de klant niet het juiste gevoel. Vanaf het moment dat hij aan komt rijden, totdat hij de washal uitrijdt, moet de klant een prettige ervaring krijgen. De medewerkers moeten mensen ook rustig begeleiden, niet stressen. Ondertussen is de auto wel in zeven minuten schoon. Dat verwachten de mensen ook. Dat ze vervolgens drie kwartier staan stofzuigen, maakt verder niet uit.”
Investering
Wie het goed voor elkaar wil hebben, zal moeten investeren. “Gelukkig was ik in de gelegenheid om niet te veel hoeven te bezuinigen op wat ik voor elkaar wilde krijgen. Je kunt het beter in één keer goed doen en daar vervolgens profijt van trekken.”
Dat is ook de reden dat Jerry Maasbach niet heeft gekozen voor aanverwante activiteiten als dogwash, een shop of een broodjeszaak bij de carwash. “Focus! Focus! Focus! Dat is waar ik denk dat je het mee
moet redden. Doe maar één ding goed, daar heb je je handen aan vol! Je kunt op meerdere paarden wedden, maar die kunnen niet allemaal winnen.”