Audi en Hyundai willen samen optrekken bij het productierijp maken van brandstofceltechnologie. Hiertoe worden onderling patenten uitgewisseld en krijgen beide autofabrikanten toegang tot elkaars, niet-concurrentiegevoelige componenten.

Een elektrische auto met een brandstofcel heeft een veel grotere actieradius en is veel sneller volgetankt dan een elektrische auto met een batterijpakket. Daarnaast is de productie van waterstof duurzamer dan de productie van batterijen.

Technologie

Binnen de Volkswagen Group is Audi verantwoordelijk voor de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. Momenteel werkt Audi aan de zesde generatie in het Fuel Cell Competence Center in Neckarsulm. Aan het begin van het komende decennium introduceert Audi zijn eerste model met een brandstofcel. Dit wordt een grote, sportieve suv die in beperkte aantallen wordt geproduceerd. De suv combineert comfort met een ruime actieradius. De samenwerking met Hyundai is gericht op het bedienen van een bredere markt.

Sinds 2004

Het eerste testvoertuig van Audi met brandstofceltechnologie was de A2H2 uit 2004, gevolgd door de Q5 HFC in 2008. Bij de A7 Sportback h-tron quattro deed de aanduiding ‘h-tron’ voor modellen met brandstofcel zijn intrede, waarbij de h staat voor hydrogen, Engels voor waterstof. Het meest recente studiemodel is de h-tron concept uit 2016 (foto).
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
3 oktober 2025
Autotrack biedt SoH-certificaat bij (PH)EV
3 oktober 2025
5,4 procent meer occasions verkocht in september
3 oktober 2025
App vergelijkt kosten laden en tanken
3 oktober 2025
Innovaties in carwash
2 oktober 2025
Bart Boerboom verruilt Eurol voor Euromaster
1 oktober 2025
Nieuw vakblad in 2026: Aftersales Techniek
Meest bekeken berichten
Recente reacties