De verkoop van nieuwe personenauto’s is over de eerste helft van 2019 uitgekomen op 226.482 stuks. Dat is een daling van 10,5 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2018 (252.988 stuks).

Dit blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, Bovag en RDC. Bovag en RAI Vereniging wijten de sterke daling mede aan de onzekerheid over de aanschafbelasting op nieuwe auto’s (bpm) door de invoering van de WLTP-emissietest voor nieuwe personenauto’s. Die laat een veelal hogere CO2-uitstoot zien dan de oude NEDC-testcyclus. En omdat in Nederland de bpm is gekoppeld aan de CO2-uitstoot, zijn auto’s sindsdien een stuk duurder geworden. Desondanks zijn de totale bpm-inkomensten tot en met mei 2019 inmiddels hoger dan over dezelfde periode in 2018 (995 tegenover 991 miljoen euro).

Verkopen juni

Ook de maand juni toonde een daling van de verkopen vergeleken met juni 2018. Werden afgelopen jaar nog 46.746 nieuwe auto’s geregistreerd, stond de teller afgelopen maand 10,9 procent lager op 41.671 stuks. Volkswagen was ook in het eerste halfjaar van 2019 best verkochte merk met 24.547 stuks en een marktaandeel van 10,9 procent, gevolgd door Opel (18.251 / 8,1 procent), Peugeot (16.734 / 7,4 procent), Ford (14.103 / 6,2 procent) en Kia (13.501 / 6,0 procent). Het best verkochte model in het eerste halfjaar was de Volkswagen Polo (6607 stuks/2,9 procent marktaandeel), gevolgd door de Ford Focus (6443 /2,9 procent), Tesla Model 3 (6063/2,7 procent), Volkswagen Golf inclusief Sportsvan (5609/2,5 procent) en de Kia Picanto (5216/2,3 procent).
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 november 2025
Fusie AkzoNobel en Axalta in de maak
18 november 2025
‘Desinformatie schaadt vertrouwen in EV’
18 november 2025
‘De Buggy verveelt nooit’
17 november 2025
Europeanen sparen korter voor tweedehands VW Golf
17 november 2025
Enexis ‘knijpt’ laadvermogen tijdens pieken
17 november 2025
InterClassics Brussels noteert nieuw bezoekersrecord
Meest bekeken berichten
Recente reacties