BOVAG doet een klemmend beroep op de politiek om de aanschafbelasting op auto’s, bestelauto’s en motoren (bpm) uit te faseren. Volgens BOVAG is de belasting niet langer te handhaven.
BOVAG stelt dat er veel fraude wordt gepleegd met de bpm. De belasting zadelt Belastingdienst en rechtszaak op met talloze bezwaar- en beroepszaken, en de opbrengst ervan daalt. Bovendien zorgt de bpm voor hoge prijzen van nieuwe auto’s, waardoor veel Nederlands geen nieuwe auto kunnen kopen. Dit betekent een rem op de verduurzaming van het wagenpark.
De bpm wordt geheven op basis van de CO₂-uitstoot van voertuigen, maar door de opmars van elektrische auto’s is de opbrengst historisch laag. Omdat het huidige kabinet bovendien een hervorming van de autobelastingen heeft aangekondigd, is het volgens BOVAG nu het moment om de bpm af te schaffen.
Eerlijk
Peter Niesink, algemeen directeur BOVAG: “Dit is geen pleidooi voor belastingverlaging, maar puur een oproep om de bpm als belastinginstrument uit te faseren. De weglopende bpm-opbrengst kan tegen die tijd via andere belastingen weer naar de staatskas vloeien. Binnen de totale autobelastingopbrengst van circa 18 miljard euro en de bestaande (of eventueel nieuwe) instrumenten is daar voldoende ruimte voor. Hopelijk hebben we dan een eerlijk systeem waarin we betalen voor daadwerkelijk gebruik in plaats van aanschaf en bezit.”
Uitfaseren
“Wat in elk geval níet moet gebeuren, is het ‘budgettaire belang’ van de bpm kunstmatig vergroten. Toch dreigt dat: in Den Haag circuleren al lijstjes met een bpm-verhoging voor brandstofauto’s, en zelfs voorstellen om elektrische auto’s aanzienlijk te belasten in de bpm. Dat zou de verjonging en verduurzaming van het wagenpark remmen en het fraudegevoelige systeem in stand houden. Mogelijk wordt daar zelfs komende weken bij de Voorjaarsnota over besloten. Onze oproep is helder: blaas de bpm niet nieuw leven in, maar zorg voor uitfasering. Daarvan profiteren de overheid, de sector, de consument én het klimaat.”
Eén reactie
De bpm afschaffen zorgt ervoor dat auto’s goedkoper worden dus per saldo zullen de verkopen en dus ook de btw inkomsten voor de staat toenemen, dus win-win situatie. Maar ja, de overheid is tegen autorijden dus zal dit idee zeker niet overgenomen worden.