Op 7 oktober wordt tijdens het BOVAG-congres Supercharge bekendgemaakt welk autobedrijf zich BOVAG Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2025 mag noemen. Voor die titel zijn, na de terugtrekking van Vakgarage De Kruijf uit de verkiezing, nog twee finalisten in de race: Autobedrijf Wijnne uit Doornspijk en Autobedrijf J. Janssen uit Rijsbergen.
Autobedrijf J. Janssen is voor de trouwe lezer van Aftersales Magazine geen onbekende. Onlangs schreven we nog over de ingebruikname van een aparte carwash, bestaande uit een inpandige rollover, drie overdekte wasboxen, vier stofzuigplekken en een bandenpomp. Daarnaast biedt het bedrijf occasionverkoop, apk, onderhoud en reparatie, ook aan leaseauto’s, maar daarover straks meer.
Familiebedrijf
Eerst gaan we naar Doornspijk, waar Gerrit Wijnne de eigenaar is van Autobedrijf Wijnne, waarvan hij samen met zijn zussen Hennie en Anneke de directie vormt. Naast de vestiging in Doornspijk is er nog een tweede vestiging, in Nijmegen, waar Anneke Wijnne de filiaalmanager is.

Wat Autobedrijf Wijnne in Doornspijk zo bijzonder maakt, is onder meer het inpandige schadeherstelbedrijf. Gerrit Wijnne: “Onze vader is commercieel ingesteld, maar misschien meer nog is hij technisch handig. Wat hij ziet met zijn ogen, kan hij maken met zijn handen. Als er vroeger iemand bij hem kwam met een trekker die kapot was, dan maakte hij die. Dat kon hij echt. Zo kwam er ook een keer een buurman met schade aan zijn auto. Dat pakte hij ook aan.”
Hennie Wijnne: “Daarmee is het begonnen. Eerst spuiten onder een stuk plastic, later kwam er een spuitcabine en zo groeide het uit tot een schadeherstelbedrijf.”
Echt groot is het schadeherstelbedrijf overigens niet. Gerrit Wijnne: “Voor Schadegarant zijn we niet meer interessant, maar wij verkopen dit jaar 1500 auto’s. Die komen vaak uit het buitenland en daar zit wel eens een bumper- of portierschade bij. Die kunnen we in eigen huis herstellen. De grootste klant van het schadeherstelbedrijf zijn wij zelf. We hebben daarnaast een groot netwerk van autobedrijven waar we auto’s aan verkopen. Voor die bedrijven herstellen we ook schades.”
Leerbedrijf
Ook heel bijzonder is het feit dat alle monteurs als BBL’er zijn binnengekomen. Hennie Wijnne: “We kijken heel goed naar wat iemand wil. Vind je het leuk om je te verdiepen in diagnose? Dan laten we een monteur een opleiding volgen via Autoniveau. Vind je het leuk om leerlingen te begeleiden? Dan zetten we je in als leermeester. Jongeren die automonteur willen worden, zijn er niet veel, dus die moet je koesteren. Gelukkig hebben wij die aanwas wel.”
De maatschappelijke betrokkenheid blijkt verder uit de sponsoring van sport en cultuur in de lokale gemeenschap. Hennie Wijnne: “Daarnaast ben ik actief in twee besturen, van Elburg en Doornspijk, om arbeidsparticipatie te bevorderen, de bereikbaarheid van autobedrijven, dat soort zaken. We hebben de ambitie om nog een keer te verhuizen naar een grotere locatie op een goed bereikbare zichtlocatie, waar we ook een showroom kunnen inrichten. We zitten nu midden in het dorp, waar de gemeente ook liever huizen zou zien. We zijn ons daar nu op aan het oriënteren.”

Private lease
Waar Autobedrijf Wijnne voorts in opvalt, is dat het in eigen beheer private lease aanbiedt. Gerrit Wijnne: “Gerard ten Buuren zei een paar jaar geleden: ‘Van bezit naar gebruik is een grote bedreiging voor het universele autobedrijf.’ Dat deed mij beseffen: wij verkopen jonge auto’s met lage kilometerstanden en die zijn perfect geschikt voor private lease. Wil je daar een leasemaatschappij een calculatie op laten maken, dan duurt dat een dag en is mijn klant hier alweer weg. Dus ik wilde dat zelf kunnen. Verzekeringsmaatschappij Actua biedt ons een back office-product waarmee ik, op het moment dat een klant hier zit, een calculatie kan maken, op grond van looptijd en aantal kilometers per jaar. Het enige is dat ik vervolgens de verzekering op de auto bij Actua moet afsluiten. En dat is voor ons een heel rendabele businesscase gebleken. Als we zelf verleasen, verdienen we aan de inzet van de auto; we hebben de opbrengsten uit R.O.B.; we hebben de rente-inkomsten en na afloop van de leasetermijn hebben we de restwaarde. Als ik alle auto’s die ik nu verkoop via private lease zou kunnen verleasen, dan zou ik dat meteen doen.”
Lease
Terug naar Rijsbergen, naar Autobedrijf J. Janssen, waar het met name het aandeel lease in de werkplaats de laatste jaren behoorlijk ziet toenemen. Maikel Janssen: “Het grootste aandeel van onze klanten bestaat uit particulieren, maar omdat wij als CarProf ook voor LeaseProf werken, zien we steeds meer leaseauto’s binnenkomen. Dat is mooi, want het betreft jonge auto’s, wat voor onze monteurs een mooie mix betekent in het soort auto’s waar ze aan werken. We zijn altijd gefocust geweest op de techniek en willen meegaan in de laatste technologische ontwikkelingen. We zorgen dat we over de juiste technische informatie beschikken, we hebben de meest recente diagnoseapparatuur, dat houdt ons scherp.”

De keuze voor CarProf was er een voor de lange termijn. Maikel Janssen: “De mogelijkheden die CarProf biedt in de leasemarkt vormen voor ons op dit moment het grootste pluspunt van de formule. We zien veel werk ook verschuiven van particulier naar lease, dus je moet als universeel autobedrijf daar ook wel in mee. Bovendien hebben wij als alleenstaand autobedrijf niet zoveel te zeggen in Den Haag of in Brussel. Door ons aan te sluiten bij een garageformule worden onze belangen ook op landelijke schaal beter behartigd dan we dat zelf zouden kunnen doen, bijvoorbeeld in de lobby voor een gelijke toegang tot voertuigdata, waar ook BOVAG zich sterk voor maakt. Verder vinden wij dat CarProf het beste bij ons past. We kunnen onze eigen identiteit behouden. CarProf geeft ons de ruimte om zelf te ondernemen, terwijl ze ons wel ondersteunen op terreinen als marketing, opleiding en technische informatie op het moment dat we daar behoefte aan hebben.”

Universeel
Autobedrijf J. Janssen heeft in de loop der jaren veel geïnvesteerd in kennis en apparatuur voor de universele werkplaats. Maikel Janssen: “Door mijn eigen passie voor autotechniek zijn we in de werkplaats veel bezig met diagnose en specialistische reparaties, zoals bijvoorbeeld DSG-reparaties. Voor de merken die hier veel binnenkomen, hebben we de originele apparatuur en abonnementen op de fabrikanteninformatie. We proberen daar één keer per jaar een merk aan toe te voegen, om bij te blijven, maar we doen dat gefaseerd. Ieder merk heeft het weer anders ingericht en onze monteurs moeten ook de tijd krijgen om zich dat eigen te maken. We zien dat het aantal diagnoses in de werkplaats de laatste jaren flink toeneemt, ook omdat we hierop inzetten met bijvoorbeeld online marketing. Steeds meer mensen, maar ook andere autobedrijven weten inmiddels de weg naar ons bedrijf te vinden.”

Autobedrijf J. Janssen
Het verhaal van het autobedrijf dat Jos Janssen in 1971 startte, is het klassieke verhaal van een man die vanuit zijn garagebox auto’s inkoopt, verkoopt en repareert. Al snel is de garagebox te klein en huurt hij een pand in de Van Oosterhoutstraat in Rijsbergen. In april 2000 verhuist het bedrijf naar de huidige locatie op het industrieterrein De Waterman en wordt het tevens subdealer van Hyundai. De beslissing om te stoppen met Hyundai is een van Jos Janssens laatste beslissingen, want nog in hetzelfde jaar overlijdt hij. Zijn zoon Maikel is dan net achttien jaar, maar vastbesloten om het bedrijf van zijn vader over te nemen. Samen met zijn moeder en monteur Peter zet Maikel de schouders eronder. In 2018 neemt hij het bedrijf volledig over, samen met zijn vrouw Ilse. In 2021 sluit het bedrijf zich aan bij garageformule CarProf. In 2025 wordt een lang gekoesterde wens werkelijkheid met de opening van een afzonderlijk carwashbedrijf.
Maatschappelijk
Waar Autobedrijf J. Janssen zich zeker in onderscheidt van andere autobedrijven is de maatschappelijke positie die het bedrijf inneemt in de regio. Maikel Janssen: “We kennen onze klanten persoonlijk, we bouwen een band met ze op en communiceren met ze op de manier waarop zij dat prettig vinden. We overleggen bij een reparatie ook duidelijk met de klant wat we doen en waarom we het doen. Daarnaast zijn we betrokken bij verschillende evenementen en voetbalclubs. We organiseren bezoekjes van buitenschoolse opvang en we laten kinderen van basisscholen in ons bedrijf kijken, om ze al op jonge leeftijd enthousiast te maken voor techniek. Als we daar op deze manier, lokaal ons steentje aan bij kunnen dragen, vinden wij dat heel belangrijk.”
