De Europese autoverkopen in november 2018 zijn 8,0 procent lager dan in november vorig jaar. Over elf maanden is er nog een plus van 0,8 procent.

Dat blijkt uit de recente verkoopcijfers van koepelorganisatie Acea. Sinds de invoering van de WLTP-testcyclus in september vallen die cijfers behoorlijk lager uit, nadat ze voor die tijd behoorlijk stegen, tot zelfs een plus van 31,2 procent in augustus.

Big five

Na elf maanden blijft het beeld overeind dat vooral in Centraal-Europa de vraag toenam, met 9,6 procent. Van de vijf belangrijkste markten in de EU lieten Spanje (+8,0 procent) en Frankrijk (+4,7 procent) solide groeicijfers zien. Duitsland komt met een plus van 0,4 procent op bijna hetzelfde niveau uit als vorig jaar. De vraag in Italië (-3,5 procent) en het Verenigd Koninkrijk (-6,9 procent) nam aanzienlijk af. Nederland doet het goed, al daalde ook in ons land de vraag in november (-7,4 procent). Over de eerste elf maanden is er wel nog een flinke plus van 6,8 procent.

Fabrikanten

Kijken we over de eerste elf maanden van 2018 naar welke fabrikanten goed in staat zijn hun auto’s in de Europese Unie te verkopen, dan valt uiteraard de enorme plus van de PSA Group op, die verklaarbaar is door de overname van Opel/Vauxhall. Bovengemiddeld groeiden vooral de verkopen van Volvo (+7,4 procent), Toyota (+5,9 procent), Kia (+5,3 procent) en Hyundai (+5,0 procent). Met name Nissan (-11,8 procent) blijkt in Europa in 2018 duidelijk minder aantrekkelijk voor autokopers.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
2 december 2025
VWE: 3,1 procent minder occasions
2 december 2025
BOVAG: occasionmarkt daalt 3,8 procent in november
2 december 2025
Fastned krijgt eerste volledig elektrische locatie in Frankrijk
2 december 2025
Jaar uitstel voor EUDR
2 december 2025
Den Elzen Groep neemt ABS Autoherstel Storm over
2 december 2025
Strategische afhankelijkheid
Meest bekeken berichten
Recente reacties