De Duitse tegenhanger van Bovag – Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe – is somber gestemd over de registraties in het komende jaar bij onze oosterburen. ZDK houdt rekening met een min van 9,2 procent in vergelijking met het bijna voorbije 2019.
Uitgedrukt in aantallen gaat de brancheorganisatie uit van 3,26 miljoen registraties, tegen naar verwachting 3,59 stuks dit jaar. Overigens was de Duitse fabrikantenkoepel VDA eerder wat minder pessimistisch, met een prognose van 3,43 miljoen registraties.
ZDK verwacht met name bij de particuliere klant een terugloop. Deze toont zich steeds onzekerder bij de aanschaf van een personenwagen. Zo vormde de daling van arbeidsplaatsen bij de fabrikanten en toeleveranciers, eerder dit jaar, een negatief signaal. Ook zijn veel nieuwe modellen vooral afgestemd om te voldoen aan de nieuwe CO2-eisen vanaf 2020 – en dat is volgens het ZDK niet exact hetzelfde als wat de koper verwacht van zijn nieuwe voertuig.
Elektrische auto
Bijkomende factor is dat het aanbod aan elektrische auto’s pas in de tweede helft van 2020 merkbaar zal worden. De hoge prijs van deze nieuwe voertuigcategorie, in combinatie met de in Duitsland vooralsnog beperkte laadinfrastructuur, zorgt voor een afwachtende consument. Een teruggang van 18 procent bij de nieuwverkoop aan particulieren zal het resultaat zijn, voorspelt ZDK-president Jürgen Karpinski.