Autobedrijven verkochten in 2016 4,5 procent meer gebruikte personenauto’s aan consumenten dan in het jaar ervoor. Daarmee zet de groei van 2015 (+2 procent ten opzichte van 2014) door.
Dat is een van de conclusies die VWE en Automobiel Management trekken in hun gezamenlijk Nationaal Occasion Onderzoek 2017. Als verklaring worden de aantrekkende economie genoemd en een verschuivende vraag bij consumenten van nieuwe auto’s naar occasions.
Statijden
De totale voorraden aan occasions bij autobedrijven nemen al sinds 2013 in omvang toe. In 2016 met 8,6 procent zelfs sterker dan in de voorafgaande jaren. Tegelijkertijd worden de statijden korter. In 2009 stond een occasion gemiddeld 88 dagen te koop. In 2016 was dat nog maar 72,8 dagen, ruim 17 procent korter. Ook dit lijkt vooral het gevolg te zijn van de toenemende belangstelling voor occasions, ten koste van nieuwe auto’s. Professionalisering van de autobedrijven zal er eveneens aan bijdragen: meer courantere auto’s in de showroom, die sneller verkopen.
Elektrisch
Opvallend is dat elektrische auto’s het snelst verkocht worden. Volledig elektrische auto’s zelfs gemiddeld binnen 50 dagen. De statijd van plug-in hybrides nam in 2016 juist toe, naar 63 dagen. Hybrides zonder stekker stonden in 2016 nog twee dagen langer te koop. De statijden van personenauto’s met een benzinemotor daalden in 2016 naar gemiddeld 72,6 dagen, 3 procent minder dan in 2015. Bij diesels namen statijden juist wat toe (+2 procent).
Universeel en merkdealer
In totaal verkocht de branche in 2016 ruim 1,1 miljoen occasions aan consumenten. Dat is op bijna 18.000 bedrijven gemiddeld 63 occasions per jaar, 1 meer dan vorig jaar. 7 procent van de bedrijven doet meer dan 200 occasions per jaar, terwijl 34 procent minder dan 10 occasions verkoopt. De merkdealer verkoopt per vestiging de meeste occasions.
Hardlopers
De Opel Karl is net als in 2015 de occasion die gemiddeld het snelste verkocht wordt, gemiddeld al na 31 dagen. Andere modellen met de kortste statijden zijn vooral de kleine auto’s uit het A-segment en kleine crossovers, zoals de Mazda CX-3 en Opel Mokka. Opvallend is daarnaast de sterke notering van de dure Audi Q7, met slechts 50 stadagen.
Import-export
Tot slot de import, die al enkele jaren groeit met meer dan 25 procent. In 2016 was dat maar 20,1 procent, maar het totaal bereikte met 168.300 geïmporteerde occasions wel een recordaantal. 62 procent van de geïmporteerde auto’s komt uit Duitsland. De export van occasions blijft al jaren dalen. Die trend zette in 2016 met een daling van 2,9 procent zelfs wat sterker door dan in 2015. Vooral auto’s jonger dan tien jaar en ouder dan twintig jaar blijven wat vaker in Nederland. In het tussenliggende segment nam de export wel toe.
Nationaal Occasion Onderzoek 2017