Het Aftersalespanel heeft deze keer als onderwerp de vraag hoe werkplaatsconcepten in een verzadigde markt hun positie denken te kunnen behouden. Immers, het beeld bestaat dat de meeste autobedrijven die in de markt zijn voor een full service werkplaatsformule inmiddels zijn voorzien; de rest is bewust onafhankelijk.

Hoe is die laatste groep alsnog te verleiden zich bij een formule aan te sluiten? Of zit de groei elders? Bijvoorbeeld bij de autobedrijven die ontevreden zijn over hun huidige formule? Of bij jonge bedrijven, c.q. bedrijven die na een overname een nieuwe eigenaar hebben?

Onhoudbaar

We legden de vraag ook voor aan Clem Dickmann, directeur van het kenniscentrum Aumacon dat jaarlijks een top 50 samenstelt van garageformules. Hij ziet dat de formules aan de bak moeten. Clem Dickmann: “Als er een ding duidelijk is geworden uit de jongste Aumacon Garageformule Top-40 dan is het wel dat de ongebreidelde groei die de universele formules doormaakten nu echt tot bedaren is gekomen. Er is zelfs sprake van een lichte daling van het aantal vestigingen van de 20 universele formules die ons land rijk is. Samen hadden ze per midden dit jaar 2272 aangesloten vestigingen. Een jaar eerder waren dat er nog 2364, een daling van 4 procent.”

“Gezien de gunstige marktomstandigheden is er voor nog ongebonden garagisten op dit moment ook weinig reden om zich bij een formule aan te sluiten. Aansluiting kost op korte termijn geld en de werkplaats zit toch al vol. Dus waarom zou je? Het lijkt er bovendien op dat veel universele formules de focus verlegd hebben naar kwaliteitsbeheer van het huidige netwerk in plaats van uitbreidingsactiviteiten. Daar speelt ook bij dat veel garagebedrijven beperkt worden in hun ontwikkeling door personeelstekort en gebrek aan bedrijfsopvolging.”

“Vraag is of de nog ongebonden bedrijven er goed aan doen om deze status te blijven koesteren. Naar mijn overtuiging niet. Op langere termijn is dit niet meer houdbaar. De marktsituatie van de huidige overvloed zal ooit veranderen. Het is sowieso de vraag hoe je als solistisch garagist overeind blijft in een complexe omgeving van snelle technische ontwikkelingen, veeleisend personeel, bedrijfskundige en fiscale vraagstukken, marktcommunicatie en inkooprelaties, om maar wat te noemen. Daar zouden de franchisegevers een grote rol bij kunnen en moeten spelen. Maar dan moeten ze die handschoen wel oppakken. Meer dan ze nu nog doen moeten ze hun toegevoegde waarde duidelijk maken. Werk aan de winkel dus!”

Alliance Automotive Group

Ivar Camps, namens Alliance Automotive Group Benelux verantwoordelijk voor de garageformules Autovakmeester, CarProf en Autoservice Totaal, ziet inderdaad een verzadiging van de markt voor formules. Hij ziet ook een groep die geen formule of samenwerking nodig zegt te hebben. “Een klein deel van die groep kan het inderdaad zelf, maar wij denken dat dit echt een minderheid is. Er is nog steeds een groep die heel hard aan een formule toe is, maar bang is om de onafhankelijkheid en de eigen identiteit op te geven. Het is aan ons om die groep te vinden en te overtuigen. Met het vorig jaar vernieuwde Autoservice Totaal hebben we wel een uniek wapen ontwikkeld om die groep kennis te laten maken met alle support die bij een formule hoort, zonder verlies aan eigen identiteit. Wij merken dit dan ook zeer in de interesse van veel bedrijven voor deze formule de afgelopen periode en de groei die wij laten zien in het aantal nieuwe leden.”

“De groei door concurrent-formuledeelnemers over te halen is te verwaarlozen. Het gebeurt af en toe. Over en weer. Het hangt vooral samen met eventuele ontevredenheid over hun onderdelenleverancier. Als ze naar ons komen en ze passen in het plaatje, graag. Maar wij richten onze pijlen daar absoluut niet op.”

“Overnames door jonge ondernemers bieden zeker kansen. De nieuwe generatie denkt vaak anders dan de ondernemers die afscheid nemen. Dit biedt zeker kansen. Middels onze consultants van AAG Performance spelen we hier ook op in en bieden we voor zowel ‘oude’ eigenaren als potentiële nieuwe eigenaren advies, ondersteuning en support.”

De Alliance Automotive Group richt zich ook niet louter op groei in aantallen deelnemers. Ivar Camps: “We hebben bij onze formules een behoorlijk landelijk dekkend netwerk, al zijn er altijd ‘witte vlekken’ in te vullen. Maar de kwaliteit en het helpen van onze huidige deelnemers in het verstreken van hun lokale/regionale positie hebben prioriteit.”

“Wat voorlopig blijft, is dat herstructurering van dealernetwerken kansen bieden voor met name onze CarProf-formule. Er is heel veel voor nodig om van een dealer een universeel te maken, en wij hebben de tools daarvoor in huis. Het positieve is dat er op dit moment diverse gesprekken op dit vlak lopen. Mooi voorbeeld is het autobedrijf van Bryan Becker uit Hengelo: al jaren een Toyota-dealer die na goed onderzoek besloot om afscheid te nemen als erkend Toyota-dealer en zich aan te sluiten bij een garageformule.”

Bosch Car Service

Met 477 Bosch Workshop Partners en 393 Bosch Car Services (cijfers van Aumacon) is Bosch de belangrijkste franchisegever van garageformules in ons land. Adelheid verplicht Conceptmanager Michiel Frijters: “Om onze positie te behouden en te verstevigen zijn wij continu bezig de waardepropositie van Bosch Car Service aan te passen aan de veranderende markt. Voorbeelden hiervan zijn het uitbreiden van de dienst ‘Bosch Remote Diagnostics’ met een on demand-functie en het toevoegen van nieuwe technische trainingen en het commerciële opleidingstraject Bosch Service Excellence. Maar ook het implementeren van de nieuwste marketingtechnieken. Denk hierbij aan weersafhankelijk adverteren, lokaal gepersonaliseerd adverteren én de samenwerking met Google voor het beheer van Google Bedrijfspagina’s. Dit biedt de mogelijkheid om op de juiste plek de juiste advertentie te plaatsen en direct, online, een werkplaatsafspraak te plannen via de Google Bedrijfspagina.”


‘Er is nog steeds een groep die heel hard aan een formule toe is, maar bang is om de onafhankelijkheid en de eigen identiteit op te geven.’


“Daarnaast ontwikkelen wij ook nieuwe tools voor de steeds groter en belangrijker wordende lease- & fleetmarkt. Op dit moment draaien er twee pilots: Bosch Fleet Solutions en Vehicle Care Assistant. Bosch Fleet Solutions is een door Bosch ontwikkelde, eigen leasemodule voor onder andere het calculeren van onderhouds- en reparatiewerkzaamheden. Bosch Fleet Solutions koppelt direct met ons Workshop Order Management (WOM) systeem, dat weer gekoppeld is aan de grossier. Dit garandeert actuele onderdeelprijzen in calculaties en maakt directe bestelling van onderdelen mogelijk. In het systeem staan alle afspraken met leasemaatschappijen overzichtelijk op één plek. Er komt ook een koppeling met leasemaatschappijen die geen gebruik maken van ROB-net. Vehicle Care Assistant is een softwareoplossing van Bosch die is afgestemd op het wagenpark van kleine bedrijven.”

“De in 2023 opgerichte Bosch Car Service Franchiseraad is voor ons ook een goede sparringpartner om de wensen vanuit het netwerk door te vertalen naar nieuwe ontwikkelingen. Wij merken dat er continu interesse is vanuit de markt om zich aan te sluiten bij het Bosch Car Service netwerk. Dit komt doordat wij, als Europa’s grootste netwerk, voorop kunnen lopen bij het ontwikkelen van innovatieve tools voor het onafhankelijke autobedrijf binnen de veranderende Automotive Aftermarket.”

AutoProfijt

Een bijzondere positie in het formulelandschap is voor AutoProfijt. Dit garageconcept van de Vrooam-grossiers, tevens ondersteund door LKQ, is namelijk een formule die in aantallen het afgelopen jaar is gehalveerd. Daar zit ook een gedachte achter, legt conceptmanager Aan Willem Bonnema uit. “De markt lijkt misschien verzadigd, maar er blijven nog steeds kansen bestaan. Denk aan jonge bedrijven die uit hun garagebox groeien en op zoek zijn naar een groter onderkomen met een professionele, herkenbare uitstraling. Ook personeelswisselingen of een verandering van grossier kunnen aanleiding zijn om opnieuw naar een concept te kijken. Voor AutoProfijt ligt de situatie anders. Afgelopen jaar hebben we het concept een flinke upgrade gegeven. Waar we exact een jaar geleden nog 175 deelnemers telden, zijn er nu 85 concept minded garages bij ons aangesloten. Dat lijkt een forse daling, maar het was een bewuste keuze. We hebben afscheid genomen van vrijblijvendheid en laagdrempeligheid, en gekozen voor een sterker, professioneler concept.”

“De focus ligt niet langer alleen op reclame en zichtbaarheid. De betere garages hebben immers geen gebrek aan werk en moeten eerder nee verkopen dan dat ze nieuwe klanten zoeken. Het vernieuwde AutoProfijt richt zich daarom op het servicen en behouden van bestaande klanten. Met tools als een online offertemodule, gepersonaliseerde (APK-)mailings, een pechhulpoplossing en het verzamelen van reviews helpen we garages om hun klantenbestand te versterken en de klantbinding te vergroten.”

“Belangrijk is dat AutoProfijt daarbij trouw blijft aan zijn kernwaarden. We hechten veel waarde aan de eigen identiteit van onze deelnemers, hebben geen zeggenschap over prijsstelling of bedrijfsvoering en hanteren geen keurmerkverplichting. Juist die vrijheid maakt het concept aantrekkelijk voor garages die nog niet eerder met een formule hebben samengewerkt.”

“Sinds de upgrade hebben we bovendien meerdere nieuwe leden mogen verwelkomen die afkomstig zijn van andere concepten –een duidelijke bevestiging dat onze aanpak aanslaat. Waar andere formules last hebben van een dichtgeslibd conceptenlandschap, ervaart AutoProfijt juist ruimte. We zien kansen om een nieuw publiek aan te spreken: frisse ondernemers die de meerwaarde zien van een sterk netwerk en professionele ondersteuning, zonder hun zelfstandigheid te verliezen. AutoProfijt bewijst dat conceptdenken springlevend is – zolang de ondernemer zelf centraal blijft staan. ”

Carteam

Garageformule Carteam, die in september is gestart met een nieuwe acquisitiecampagne, merkt nog niet dat de markt verzadigd is. Martin Bedorf: “Er is nog steeds belangstelling van bedrijven die zich willen aansluiten bij een formule die de zelfstandigheid respecteert, maar tegelijkertijd helpt om toekomstbestendig te ondernemen. Met ons huidige ledenaantal zijn we goed in staat om onze aangesloten bedrijven te ondersteunen, onder meer op het gebied van (veelal online) marketing en positionering in de lokale markt. Tegelijkertijd hebben we de ambitie om de komende jaren door te groeien naar circa 100 aangesloten garagebedrijven.”

“Daarbij richten we ons nadrukkelijk op jonge ondernemers en bedrijven die recent van eigenaar zijn gewisseld. Juist in die fase is er vaak behoefte aan meer structuur, marketingkracht en operationele ondersteuning. En dat is precies waar Carteam met een wat ‘hardere’ vorm van franchise echt toegevoegde waarde kan bieden.”

JAMES Autoservice

Het laatste woord is aan JAMES Autoservice, dat zich in de markt onderscheidt onder meer doordat het meer wil zijn dan een werkplaatsformule. Algemeen directeur Marlies Pestman: “JAMES is een totaalconcept voor het universeel autobedrijf, de ondersteuning is gericht op efficiency van processen, voor sales én after-sales. Daarnaast is JAMES onafhankelijk en geen eigendom van grossiers of fabrikant. Die positie is uniek in een markt met voornamelijk grossiers- of fabrikantenconcepten. Door de coöperatiestructuur is elke ondernemer lid van de coöperatie en daardoor eigenaar van de formule. Dat geeft een nauwe betrokkenheid tussen franchisegever en -nemer. De ondernemers bouwen mee aan de koers, de kwaliteit én het succes van de hele club.”

JAMES is een professionele organisatie met korte lijnen, persoonlijk contact is belangrijk. Wij zijn door krachtenbundeling met onze leden een sterke en serieuze club richting leveranciers en zakelijke klanten. Gezamenlijk zijn we in staat een professioneel onderscheidend universeel netwerk te vormen.”

“Dus als formule zijn we vanzelf interessant voor hoogwaardige universele garagisten die zichzelf serieus nemen. Of ze nu al jaren werkzaam zijn in hun bedrijf of een startende ondernemer die de volgende stap wil zetten en toekomstbestendig wil werken aan zijn bedrijf in kwaliteit en professionaliteit, bij JAMES Autoservice krijg je de ruimte om te groeien. Helemaal op jóuw manier, maar mét de kracht van samen.”

Foto boven: Een belangrijke reden voor een garageformule is dat het autobedrijf zich kan onderscheiden van andere autobedrijven.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
27 november 2025
Groeien in een verzadigde markt
26 november 2025
Vrooam van LKQ naar Autodistribution
26 november 2025
Tenaamstellen of schorsen alleen met rijbewijs
26 november 2025
De 6 beloftes van JAMES Autoservice
25 november 2025
Bialkowski ook verantwoordelijk voor BYD Benelux
25 november 2025
Emotive hoofdsponsor Dakar-team Coronel
Meest bekeken berichten
Recente reacties