Met de verwachte registratie van 380.000 nieuwe auto’s in 2021 verloopt het herstel van de markt voor nieuwe auto’s traag. De autobranche profiteert voorlopig wel van de toenemende occasionverkoop.
Dat is de slotsom van het recente branche-overzicht van ING Economisch Bureau. Met 380.000 nieuwe auto’s komt 2021 lager uit dan eerder werd verwacht. Begin juni gingen Bovag en RAI Vereniging nog altijd uit van 400.000 nieuwe auto’s in 2021. Het tienjarig gemiddelde ligt op ruim 420.000.
Zakelijke kilometers
Belangrijkste oorzaak van het trage herstel van de nieuwverkopen is volgens ING de afname van zakelijke reizen sinds de uitbraak van het coronavirus. Door de plotselinge toename van thuiswerken en online vergaderen worden er veel minder kilometers gereden dan in 2019. Ook voor komende jaren verwacht ING dat zakelijke rijders zo’n 7 procent minder kilometers zullen maken dan voorheen. Mede hierdoor is de zakelijke leasevloot in 2020 voor het eerst licht teruggelopen.
Occasionverkoop
Het zakelijke autoverkeer is dan misschien afgenomen, autorijden op zich is niet minder populair geworden. Chipstekorten leiden tot lange levertijden voor nieuwe auto’s, wat de occasionverkoop stimuleert. Voor 2021 is die dan ook opnieuw op weg naar een record. De prijzen voor occasions lopen dan ook op, wat gunstig is voor leasemaatschappijen en verhuurbedrijven.
Elektrisch rijden
De verkoop van nieuwe elektrische auto’s zakt na de eindspurt van eind 2020 licht terug, aldus ING, die dit verklaart uit een mindere zakelijke vraag en het feit dat de subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto leeg is. Particulieren kiezen wel weer vaker dan voorgaande jaren voor een hybride, mede vanwege het rijden van lange afstanden en het gebruik tijdens vakanties.
Wel wordt elektrisch rijden steeds aantrekkelijker. De prijzen voor nieuwe modellen elektrische auto’s verschillen niet zo heel veel meer van die van modellen met een verbrandingsmotor. Bovendien speelt de hoge benzineprijs elektrisch rijden in de kaart.