Het Nationaal Automotive Congres op 4 juni in Nieuwegein, georganiseerd door vakblad Automotive, spitste zich vooral toe op de saleskant van de automotive, maar wie goed luisterde, kwam ook wel wat te weten over de aftersaleskant ervan. Aftersales Magazine pikt die krenten uit de pap.
Econoom Mathijs Bouman, vooral bekend als columnist van het FD, schetste allereerst het grote plaatje waar we allemaal, sales en aftersales, mee te maken hebben: de grote onzekerheid die heerst in de markt. Die er al was voordat Trump aantrad als president van de Verenigde Staten. Bouman legde uit dat het consumentenvertrouwen laag is, zelfs nog lager dan in de eerste periode van de Covid-crisis. “Dat is irrationeel. Met 67 miljard euro aan spaargeld zou de Nederlander makkelijk meer kunnen uitgeven, maar doet dat niet.”
Kabinetsval
De kans dat in Nederland een snel einde komt aan die onzekerheid is door de val van het kabinet-Schoof verkeken, zo bleek uit het gesprek dat dagvoorzitter Rens de Jong had met BOVAG-directeur Peter Niesink en diens evenknie bij RAI Vereniging, Fries Heinis. Peter Niesink was dan ook vooral teleurgesteld over de val van het kabinet. “We zitten te wachten op goede autobelastingen en langjarige duidelijkheid over wat echt nodig is. Nu gaat het weer een jaar duren voordat we een nieuw kabinet hebben en een plan om daaraan te werken.”
Fries Heinis was minder pessimistisch en ziet in de persoon van de VVD’er Sophie Hermans, demissionair minister van Klimaat en Groene Groei, tevens minister van Infrastructuur en Waterstaat, iemand met wie bijvoorbeeld over de MRB-correctie voor elektrische voertuigen tot overeenstemming is gekomen. “Ik geloof ook niet dat de hele wereld instort als er geen missionair kabinet is.”
Pijnpunten
Wanneer Rens de Jong het cao-onderhandelingsresultaat ter sprake brengt, toont Peter Niesink zich zeer bezorgd. “We zitten echt in een loon-prijsspiraal en daar moeten we uit. Ik zie dat de cao’s die deze maand zijn afgesloten gemiddeld boven de 4,7 procent stijging uitkomen. Let op: een cao is een minimumafspraak. Het andere aspect is dat we horen dat klanten wachten met een reparatie. Hoge prijzen leiden tot uitstel. Eenvoudige reparaties worden niet meer uitgevoerd.”
‘Je moet een plan hebben, maar je moet het ook durven bijstellen.’
Een ander probleem waarmee zowel de verkoop als de werkplaats mee te kampen heeft, is het groeiend tekort aan personeel. Fries Heinis: “Arbeidsmigratie was voor dit kabinet een vies woord, maar we moeten arbeidskrachten niet alleen uit Nederland halen, maar ook uit het buitenland.”
En dan is er nog het dossier van de toegang tot data. Hierin lijken de belangen van OEM’s en de universele aftermarket bijna tegenstrijdig. Toch wuifde Fries Heinis dit twistpunt tussen twee van zijn belangrijkste sectoren weg. “Natuurlijk moet je het daar wel over hebben, maar we gaan het niet zo groot maken dat we niet samen in één huis kunnen wonen.”
Occasionverkoop
In het gesprek met Eddy Haesendonck, ceo van Hedin Automotive Benelux, kwam het belang van de occasionverkoop voor de aftersales ter sprake. Haesendonck rekende voor dat in België 1 op de 3 verkochte auto’s een occasion is; in Nederland worden er 120 occasions verkocht op elke 100 nieuwe auto’s. “Dat was voor België echt een eye opener. Daarboven is de aansluiting op de aftersales bij gebruikt veel groter dan bij nieuw, zeker met garantietermijnen die oplopen van vijf tot tien jaar.”
De markt van occasions heeft nog een voordeel. Haesendonck: “Bij nieuw is het makkelijk vergelijken. Nieuw is nieuw, maar bij gebruikt is elk product uniek. Je kunt je daar veel beter mee profileren.”
Chinees
Uiteraard werd, indachtig het thema van het congres – de winnaar van morgen – in verschillende bijdragen gekeken naar de opkomst van de Chinese merken in de EV-markt. Speciale aandacht verdient daarbij de bijdrage van de Chinese Nederlander John Lin, wereldwijd expert in transitie. Hij liet zijn gehoor op een andere manier naar de komst van de Chinese merken kijken. Verzet daartegen lijkt zinloos, want in China wordt alles uit de kast gehaald. Bedrijven maken gigantische stappen, leapfroggen noemde Lin het. “Chinezen zijn totaal niet bang om het oude weg te gooien en iets compleet nieuws neer te zetten.”
En dan zien we in het Westen alleen nog maar het topje van de ijsberg, namelijk de successen, want in China zijn wel 150 merken elektrische auto’s. “Ze hebben geen historie, zoals Audi of BMW. Het enige wat Chinezen kunnen doen, is een beter product maken tegen veel lagere prijzen dan Europese autofabrikanten.”
Is het Westen, Europa daarmee kansloos? Nee, stelt Lin. “Niet elke Chinese fabrikant is er goed in om zijn business te internationaliseren. Ze hebben echt onze hulp hier nodig om het hier te laten werken.”
Weerstand zit in onbegrip, zei Volvo-directeur Herrik van der Gaag eerder op de dag al. “Een plan is nooit af. Je moet de dynamiek omarmen. Je moet een plan hebben, maar je moet het ook durven bijstellen. Dan ben je de winnaar van morgen”, waarmee hij een goed advies meegaf aan iedereen die het wilde horen.
Automotive Awards
Martin Jutstra van ADG is tijdens het Nationaal Automotive Congres uitgeroepen tot Automotive Manager of the Year.
