De omzet van autodealers is in het tweede kwartaal van 2025 met 4,5 procent gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder, maar de nettowinst nam af, van 1,15 procent in Q2 2024 naar 1,05 procent in Q2 2025.

Dat blijkt uit de jongste editie van de BOVAG Branche Barometer. BOVAG verklaart de dalende winst uit de almaar stijgende kosten voor het dealerbedrijf. Zo stegen de kosten van huisvesting mee met de stijgende omzet (1,5 procent van de omzet werd besteed aan huisvesting). Ook de loonkosten stegen fors, in de werkplaats in Q2 met 11,4 procent per monteur, en met 9,3 procent bij de indirecte werkplaatsmedewerker.

Daarnaast stegen de kosten van kosten rijklaar maken en van garantie met respectievelijk 33,6 procent en 65,8 procent. Dit is onder andere te verklaren door de verdubbeling van de garantietermijn van zes naar twaalf maanden, hogere loonkosten en duurdere onderdelen.

Trendbreuk

Verder wijst BOVAG erop dat de omzet bij het dealerbedrijf op alle fronten stijgt, behalve in het magazijn, waar de omzet daalde met 1,0 procent. Dat is een trendbreuk. Voor een verklaring acht BOVAG het nog te vroeg, deze trend moet komende kwartalen gemonitord worden.

Ook valt op dat het aantal verkopers per vestiging is toegenomen van 3,8 naar 4,4 (een stijging van 17,2 procent). Volgens Bert de Kroon, voorzitter BOVAG-afdeling Autodealers, kan dat te maken hebben met de diversificatie van het verkopersvak. Waar verkopers voorheen alles deden, van het afhandelen van een lead tot het rijklaar maken, zijn er nu ook medewerkers die uitsluitend orders verwerken of afleveringen doen.

Efficiencyslag

Bert de Kroon concludeert dat een serieuze efficiencyslag noodzakelijk is in dealerland. “De tijd dat we konden vertrouwen op after sales als kurk waarop ons dealerbedrijf draaide, lijkt voorbij. We moeten ook aan de voorkant geld gaan verdienen. En dat is lastig zat met de fors gestegen kosten van huisvesting, energie en vooral loon. Ik weet dat veel dealers er alles aan doen om de efficiency te vergroten en de kosten te drukken. Denk aan speciale service-adviseurs aan het begin van het after sales-traject, en eerder genoemde diversificatie van het verkopersvak. Dankzij dat soort specialisten kun je efficiënter werken. Maar dat is kennelijk niet genoeg.”

“We moeten beseffen dat we dit niet alleen kunnen. We moeten hier samen optrekken met de importeur en fabrikant. Ik doe hier een oproep om de handen ineen te slaan om samen de volgende efficiency slag te maken. Zo hebben we met zijn allen nog een wereld te winnen als het gaat om het aanpakken van de versnipperde automatisering en de inzet van AI in het dealerbedrijf. Ik denk dat dealerverenigingen daar een centrale rol in kunnen spelen. Want dit moet je echt per merk bekijken.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 september 2025
Garage Michielsen wordt TOP Merkspecialist
11 september 2025
Hogere omzet, lagere winst autodealers
11 september 2025
Rolls-Royce Phantom wordt honderd in de Mariënwaerdt
11 september 2025
AutoTechnica 2026 voor 80 procent vol
11 september 2025
De toekomst is AI
10 september 2025
Maxxis versterkt OE-portfolio
Meest bekeken berichten
Recente reacties