De lage instroom van nieuwe auto’s zorgt voor een veroudering van het wagenpark en dat remt de verduurzaming ervan. Het aandeel volledig elektrische auto’s zal in 2022 wel weer toenemen en gaat richting een kwart van de nieuwverkoop.
Dat blijkt uit het nieuwe vooruitzicht automotive van ING Research.
Met 322.843 voertuigen bereikte het aantal registraties in 2022 het laagste niveau sinds 1967. Chiptekorten waren de belangrijkste boosdoener. Hierdoor konden er minder auto’s worden geleverd dan er vraag was. Die tekorten zijn in 2022 nog niet helemaal opgelost. Toch verwacht ING dat de registraties in 2022 zullen opveren tot een totaal van 370.000 (RAI Vereniging en Bovag gaan zelfs uit van 390.000).
Door de lage nieuwverkoop en de stijgende populariteit van occasions veroudert het Nederlandse wagenpark verder. Sectoreconoom Rico Luman: “De gemiddelde leeftijd van auto’s is begin 2021 gestegen naar 11 jaar en één op de vier auto’s is ouder dan 15 jaar. Oudere auto’s maken meer kilometers dan voorheen en dat remt de verduurzaming. Rekeningrijden met differentiatie naar uitstoot kan in de toekomst zorgen voor opschoning, van het wagenpark, maar dit is pas voorzien voor 2030.”
Voor de omzet van de autobedrijven is de populariteit van occasions goed nieuws. De prijzen zijn gestegen en de onderhoudsbehoefte neemt erdoor toe. Over 2021 was de omzet van de autobranche alweer 3 procent boven het niveau van 2019 gekomen en die zal in 2022 verder toenemen, verwacht ING. Daar staat tegenover dat meer rechtstreekse verkoop van nieuwe auto’s, bijvoorbeeld online, tot weglek van dealeromzet leidt.
Elektrisch
Wat de verduurzaming van het wagenpark, althans het terugdringen van de CO2-uitstoot door het wegverkeer, wel helpt, is de stijgende verkoop van elektrische auto’s. In 2021 was 19,8 procent van de nieuwe auto’s volledig elektrisch (20,5 procent in 2019). Naar ING verwacht zal het aandeel elektrisch in 2022, ondanks de hogere bijtelling en het vervallen van de investeringsaftrek, weer groeien tot een kwart. De subsidie van 3350 euro voor modellen tot 45.000 euro speelt hierin een belangrijke rol. Nadelig bijeffect van het groeiende aandeel elektrische auto’s is dat dit de werkplaatsomzet drukt. Toch verwacht ING die daling pas tegen 2030.