De verkoop van nieuwe auto’s zal in 2025 terugvallen naar 370.000, een daling van 3 procent ten opzichte van de 381.000 in 2024.
Dat voorspelt ING in zijn sector update, waarin de bank stuwende, maar ook remmende factoren ziet voor de verkoop van nieuwe auto’s.
Met de snelle afbouw van de fiscale ondersteuning van elektrische rijden door het huidige kabinet laat vooral de particulier het naar verwachting meer afweten in 2025, aldus ING. De bestedingsruimte van van particulieren herstelt dit jaar verder door dalende inflatie en loonstijging, maar het consumentenvertrouwen is nog altijd broos.
Occasion
Bovendien vinden particuliere rijders veel van het aanbod nieuwe auto’s (ook bij private lease) te duur. Ook na stijging met dubbele cijfers in 2022-2023 lagen de nieuwprijzen opnieuw hoger (gemiddeld: 48.000 euro). Voor een grote groep is langer doorrijden en vooruitschuiven van overstap naar elektrisch de makkelijkste en voordeligste keuze. En doordat occasions naar verhouding weer goedkoper zijn, ligt dit bij vervanging voor particulieren nog meer voor de hand. Vanuit de zakelijke markt blijft de vraag wel op peil, al ligt de reguliere vervanging van auto’s die in de coronatijd nieuw de weg op zijn gekomen lager.
Elektrisch
Vergroeningsdruk bij grote bedrijven en beëindiging van lagere bijtelling zorgen ervoor dat groei van het aandeel elektrisch in de nieuwverkoop van 35 procent doorzet richting 40 procent. Particulieren kiezen door duurder elektrisch rijden waarschijnlijk nog vaker voor occasions of voor hybride.
Onderhoud
Tot slot ziet ING het Nederlandse wagenpark nog altijd toenemen, dat met ruim 9 miljoen voertuigen door de grens van 1 auto op elke 2 inwoners gaat. Ook de gemiddelde leeftijd van auto’s neemt toe, van 11 jaar in 2019 tot iets boven 12 jaar in 2024. Dat betekent uiteraard meer behoefte aan onderhoud.