In juni zijn 35.386 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Vorig jaar waren dat er nog 40.187, een afname van 12 procent. De daling in de verkoop van nieuwe auto’s is volgens cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC voornamelijk te wijten aan een kleiner aantal registraties van benzineauto’s.

Het totaal in het eerste halfjaar van 2024 komt op 193.617 nieuwe personenauto’s. Dat zijn er 6.975 minder dan in diezelfde periode vorig jaar, een daling van 3,5 procent. Deze daling in de verkoop van nieuwe auto’s is voornamelijk te wijten aan de afname van het aantal registraties van benzineauto’s. In het eerste halfjaar van 2023 was het marktaandeel benzineauto’s nog 33,2 procent, terwijl dit marktaandeel in H1 van 2024 daalde tot 23,6%. Dit aandeel neemt af, omdat fabrikanten in plaats benzine, hybride modellen op de markt brengen. Hybride auto’s deden het daarom aanzienlijk beter met een marktaandeel van 43,4 procent, tegen 36,2 procent in de eerste helft van vorig jaar. Binnen de hybride uitvoeringen zijn het de ‘gewone’ hybride modellen die het hardst stijgen in de verkoop met 39 procent, de PHEV’s (met stekker) noteren een groei van slechts 3 procent.

Marktaandeel EV

Het marktaandeel van volledig elektrische auto’s (EV’s) groeide van 28,9 procent naar 31,2 procent. In totaal werden de eerste zes maanden van dit jaar 60.338 EV’s verkocht, tegen 57.940, een stijging van 4,1 procent. Het aandeel diesel in de nieuwverkoop is nog slechts 1,2 procent. Net als vorig jaar. Het aandeel diesel in de nieuwverkoop is nog slechts 1,2 procent. Net als vorig jaar.

Bert de Kroon, voorzitter BOVAG Autodealers: “De tijd van schaarste op de automarkt is voorbij. We bevinden ons nu duidelijk in een kopersmarkt, waar het aanbod ruim is en de keuzevrijheid groot.”

Huub Dubbelman, voorzitter personenauto’s en lichte bedrijfswagens RAI Vereniging: “We hebben begin dit jaar een positieve groei gezien in het marktaandeel van elektrische auto’s, maar de verkoop is de afgelopen twee maanden afgevlakt. Fiscale onduidelijkheid en het ontbreken van toekomstig beleid voor de inzet van elektrische auto’s hebben een remmende werking op de verkoop ervan.”

Top 5 meest geregistreerde merken in juni 2024

    Tesla (3.471 registraties, 9,8% marktaandeel)

    Kia (3.120 registraties, 8,8% marktaandeel)

    Volvo (2.955 registraties, 8,4% marktaandeel)

    Toyota (2.824 registraties, 8,0% marktaandeel)

    BMW (2.264 registraties, 6,4% marktaandeel)

Top 5 meest geregistreerde modellen in juni 2024

    Tesla Model Y (1.768 registraties, 5,0% marktaandeel)

    Tesla Model 3 (1.664 registraties, 4,7% marktaandeel)

    Volvo EX30 (1.172 registraties, 3,3% marktaandeel)

    Kia Niro (1.142 registraties, 3,2% marktaandeel)

    Volvo CX40/EX40 (701 registraties, 2,0% marktaandeel)

Meest geregistreerde EV-modellen in juni 2024

    Tesla Model Y (1.768 registraties, 15,3% marktaandeel)

    Tesla Model 3 (1.664 registraties, 14,4% marktaandeel)

    Volvo EX30 (1.172 registraties, 4,4% marktaandeel)

    Volvo CX40/EX40 (503 registraties, 4,0% marktaandeel)

    Kia Niro (462 registraties, 4,0% marktaandeel)

Verhouding brandstofsoort nieuwverkoop eerste helft 2024

    Hybride (43,4% marktaandeel)

    Full EV (31,2% marktaandeel)

    Benzine (23,6% marktaandeel

    Diesel (1,2% marktaandeel)

    LPG (0,6% marktaandeel)

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
Meest bekeken berichten
Recente reacties