Kia introduceert in de tweede helft van 2018 zijn eerste diesel 48-volt mild-hybride aandrijflijn. De Sportage krijgt de Europese primeur. Diverse andere modellen en een benzine mild-hybride volgen in 2019.

Volgens de fabrikant reduceert de ‘EcoDynamics+’ gedoopte aandrijflijn de CO2-uitstoot tot vier procent volgens de WLTP-methode. Dat is mogelijk door de dieselmotor tijdens accelereren te ondersteunen met een 48-volt batterij. Ook kan de motor met behulp van de ‘Mild-Hybrid Starter-Generator’ eerder worden uitgeschakeld, om brandstof te besparen en emissies te beperken.

Generator

De mild-hybride technologie van Kia bestaat uit een compacte 0,46 kWh 48-volt lithium-ion batterij en een Mild-Hybrid Starter-Generator. Door deze elektronisch aan te sturen met een omvormer, kan het systeem schakelen tussen ‘motor’ en ‘generator’. In de modus ‘motor’ biedt MHSG tijdens accelereren tot 10 kW aan elektrische ondersteuning. De motor hoeft zo minder hard te werken, verbruikt minder brandstof en produceert ook minder emissies. In ‘generator’ modus slaat het systeem kinetische energie – vrijgekomen tijdens remmen of uitrollen – op en gebruikt deze om de batterij op te laden.

Bruikbaarheid

Is de batterij voldoende opgeladen, dan schakelt de verbrandingsmotor automatisch uit tijdens het uitrollen of remmen. De MHSG kan daarna de motor – ongeacht de situatie – opstarten zodra de bestuurder het gaspedaal indrukt. Afhankelijk van het voertuig zit de 48-volt batterij onder de vloer van de bagageruimte, om de impact op de praktische bruikbaarheid minimaal te houden. Omdat de MHSG in directe verbinding staat met de motor en de krukas aandrijft via een riem, zijn de aanpassingen in de motorruimte volgens Kia beperkt.

Elektrificatie

De 48-volt technologie maakt deel uit van Kia’s elektrificatiestrategie. Het merk wil in 2025 zestien voertuigen met elektrische aandrijving hebben geïntroduceerd: vijf hybrides, vijf plug-in hybrides, vijf volledig elektrische auto’s en een nieuwe brandstofcelauto (FCEV) in 2020.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties