De voorstellen voor de Euro 7-emissienorm zoals de Europese Commissie die heeft opgesteld, pakken voor autofabrikanten vier tot tien keer duurder uit dan de commissie heeft voorgespiegeld.
Dat meldt koepelorganisatie van autofabrikanten Acea op basis van een onderzoek door consultancybureau Frontier Economics (FE). FE becijfert daarin dat de productiekosten per auto/bestelwagen met een verbrandingsmotor onder Euro 7-wetgeving zo’n 2000 euro bedragen en tegen de 12.000 euro voor dieseltrucks en -bussen. De Europese Commissie schat dat in op 180 tot 450 euro voor auto’s/bestelwagens en 2800 euro voor trucks en bussen.
Euro 6/VI
Acea wijst erop dat de huidige Euro 6/VI-uitstootnormen al de strengste ter wereld zijn voor schadelijke emissies zoals NOx en fijnstof. Uitlaatemissies liggen al op een nauwelijks meetbaar niveau, dankzij de modernste voertuigtechnologie, aldus Acea. “De Europese auto-industrie committeert zich aan het verder reduceren van emissie ten behoeve van het klimaat, het milieu en de volksgezondheid, maar Euro 7 is simpelweg niet de juiste manier om dat te doen”, zegt Sigrid de Vries, directeur van Acea. “De invloed op het milieu is extreem laag en de kosten extreem hoog.”
Acea verwacht daarentegen meer van de transitie naar elektrisch rijden, aangevuld met het vervangen van oudere voertuigen door de zeer efficiënte Euro 6/VI-modellen.
Brandstofverbruik
Euro 7/VII is bovendien contraproductief in de zin dat het leidt tot een hoger brandstofverbruik. Dit zijn indirecte kosten die volgens Acea zijn genegeerd in het voorstel van de commissie. Daarmee leidt de nieuwe emissienorm tot stijgende kosten voor het bezitten van een voertuig, in een tijd dat consumenten en bedrijven al te kampen hebben met hoge inflatie en stijgende energieprijzen.