Met het groeiend marktaandeel van de stekkerauto’s is ook de export ervan stijgende. Maar wat verdwijnt er? Opvallend: beide Koreaanse merken zijn goed voor tachtig procent van de geëxporteerde EV’s met bouwjaar 2021. Onder de oudere jaren is Tesla exportkoning.

Als basisset voor onze analyse gebruiken we ditmaal de exportcijfers over de jaren 2016-2021. Een tijdvak waarin 1,6 miljoen gele kentekens de export-status kregen. Van die vijf jaar verdween vorig jaar het hoogste aantal over de grens: 310.322 stuks. Da’s een derde meer dan in 2016 en dertien procent meer dan het jaar ervoor. Omdat vorig jaar een jaar was met hoge occasionprijzen en uitdagingen voor autobedrijven om hun voorraadmix op peil te houden is zo’n stijging best opvallend te noemen (let wel: we hebben het hier alleen over export, importcijfers vallen buiten beeld). Wat verdwijnt er juist onder die condities?

Brandstofmix

Allereerst bekijken we de brandstofmix. We zien over de genoemde periode de verhouding tussen benzine en diesel fluctueren. Was in 2016 precies de helft van de exportauto’s een diesel, afgelopen jaar waren dat juist benzines. De twee brandstoffen verwisselen van positie met 43 procent marktaandeel voor de runner-up.

Die lijn kun je vrijwel direct doortrekken, ware het niet dat coronajaar 2020 voor een incident zorgt: het dieselaandeel steeg naar 51 procent en de benzines kwamen net niet aan de 42 procent. Hybrides waren in 2016 nog maar goed voor 2,6 procent maar dat ging een jaar later al rap richting 4 procent om twee jaar later te pieken op 4,7 procent. Afgelopen jaar zat het weer op 4 procent. Opvallend: de volelektrische auto’s kwamen in 2016 niet verder dan een kwart procent. Afgelopen jaar was het aandeel 1,2 procent: in volume waren de EV’s goed voor een stijging van 583 procent.

2,3 keer 2020

Alleen in 2021 verdwenen er 3799 e-kentekens uit ons land: 2,33 keer zoveel als het jaar ervoor. De jaren 2018-2020 was het relatief constant, rond de 1500. De twee jaren ervoor rond de zeshonderd. Duiken we dieper in de data dan zien we dat alleen van bouwjaar 2021 er al bijna negenhonderd geëxporteerde kentekens opduiken. Bijna een kwart van het totaal afgelopen jaar.

Dik zestig procent daarvan is een Kia Niro. Met honderd exemplaren komt de Hyundai Kona op gepaste afstand als nummer twee uit de bus. Die Niro is opvallend, want van bouwjaar 2020 gaat het er slechts om zeven. Bij de Kona is het juist andersom. Tegenover de honderd uit 2021 staan er 359 uit 2020. Dat is zo’n beetje evenveel als alle vorig jaar geëxporteerde Leafs.

Tesla is goed voor bijna 1100 exportauto’s, waarvan het restje boven de duizend allemaal Models 3 zijn. De Model S pakt uiteraard de bulk met 781 stuks, gevolgd door de Model X met 219 stuks. Beide pieken liggen bij bouwjaren 2016 en 2017. Niet verwonderlijk: de zakelijke bijtelling gaat na vijf jaar abrupt en fors omhoog, pijn in de portemonnee.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties