In 2019 zijn er 221.876 personenauto’s gedemonteerd. Dat zijn er ruim 13.000 minder dan in 2018, een daling van 5,7 procent.
Dat heeft VWE becijferd. De daling is opmerkelijk, omdat van 2015 tot 2018 het aantal gesloopte auto’s jaarlijks juist toenam. Als reden voor deze verandering noemt VWE het feit dat oude auto’s vorig jaar vaker geëxporteerd werden. De export naar Libië en andere landen in Afrika steeg in 2019 met maar liefst 35 procent. Dit zijn vooral oude auto’s, waaronder steeds vaker ook kleine auto’s.
Leeftijd
Auto’s belanden op een steeds hogere leeftijd op de sloop. De gemiddelde leeftijd waarop dat gebeurt stijgt jaarlijks; vorig jaar met 2,4 maanden naar een gemiddelde leeftijd van 19,2 jaar. Dit is bijna een jaar ouder dan in 2015. Uiteraard komt dit doordat de kwaliteit van de auto’s toeneemt.
Tegelijkertijd neemt ook het aantal jonge auto’s dat op de sloop belandt toe. Het aantal auto’s jonger dan tien jaar dat naar de sloop gaat, nam in 2019 met 16 procent toe. Die toename was het sterkst in de leeftijdscategorie 8 en 9 jaar oud; daarvan werden vorig jaar 2240 auto’s gedemonteerd. Dat is 36 procent meer dan in 2018. Dit zijn veelal schadegevallen. Doordat auto’s steeds complexer worden, nemen reparatiekosten toe en wordt een auto eerder total loss verklaard.
Meest gedemonteerd
Het model waarvan er in 2019 de meeste exemplaren jonger dan tien jaar gedemonteerd zijn, is de Volkswagen Polo. Niet zo verwonderlijk, want dit is het model waarvan er het meeste rondrijden in deze leeftijdscategorie.
Als de gesloopte aantallen worden afgezet tegen het aantal in het wagenpark, dan springt de Renault Fluence z.e. er direct uit. Van deze elektrische auto zijn in 2019 maar liefst 23 exemplaren gedemonteerd, op een totaal van 80. Bovendien was de meerderheid van deze voertuigen slechts zeven jaar oud.