Twee derde van de Nederlanders vindt dat er een vorm van kilometerheffing moet komen. Zo blijkt uit onderzoek van verkoopplatform AutoScout24 onder ruim duizend respondenten met een rijbewijs.

De belasting zou vooral rekening moeten houden met het aantal gereden kilometers. Andere maatstaven voor een dergelijke heffing voor autorijders zijn de CO2-uitstoot van de auto, het tijdstip van rijden en de locatie. Overigens zal een kilometerheffing voor 73,5 procent van de ondervraagden geen reden zijn om de auto vaker te laten staan.

Milieu

Meer dan de helft van de respondenten denkt dat kilometerheffing een goed middel is om de drukte op de Nederlandse snelwegen tegen te gaan en het milieu te ontzien. Ook kan 61 procent van de ondervraagde Nederlanders zich vinden in de vorig jaar ingevoerde maximumsnelheid van 100 kilometer per uur overdag. 21,4 procent rijdt liever 130 kilometer per uur.

We moeten het milieubewustzijn van de automobilist ook weer niet te hoog inschatten. De impact van een auto op het milieu is maar voor 35 procent van de Nederlandse AutoScout24-gebruikers een belangrijke motivatie om een auto wel of niet te kopen. Belangrijker bij de aanschaf van een auto zijn de prijs, de rijervaring en het design van een auto.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 september 2025
Fastned Gentbrugge als blauwdruk
17 september 2025
Met Logpay-kaart ook naar Argos en amiGo
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
Meest bekeken berichten
Recente reacties