Vanwege de grote tevredenheid over de in 2019 geopende carwash in Groenlo heeft TipTop Car- en Truckcleaning onlangs ook de carwash op de vestiging in Doetinchem rigoureus onder handen genomen. Bij ons bezoek is de kettingbaan net een week in gebruik.
De bouw van de carwash in Groenlo en de verbouwing in Doetinchem zijn grote projecten, die net als de nieuwbouw voor Autoglas Vriend – Vriend Automotive al lang voordat de coronacrisis uitbrak, werden gestart. In Doetinchem is niet alleen de kettingbaan vervangen, ook de shop wordt aangepast, de truckwash krijgt een opfrisbeurt, er komt een doggy wash en er wordt een extra wasbox gebouwd.
Alles op dertig meter: inspuiten, voorwassen, wassen inclusief schuimdeken, polishen, waxen en drogen.
Duurzaam
Alle techniek wordt geleverd door Christ Wash Systems. Bedrijfsleider Robert Schepers: “Ook de stofzuigers en de wasboxen komen van Christ. We hadden drie wasboxen, nu krijgen we er vier. Daarnaast krijgen we er vier dubbele stofzuigers bij, voor een betere service. Waar we vooral voor gevallen zijn, is de gedachte van energiebesparing, wat ook een kenmerk van Kuster is. We gebruiken bijvoorbeeld geen gas meer in Groenlo. In Doetinchem bijna niet meer, alleen nog voor de boiler voor warm water. In Groenlo zuiveren we het water, waardoor we per auto nog maar 20 tot maximaal 50 liter water verbruiken, afhankelijk van het gekozen programma. Christ heeft nu nieuwe, direct en frequentie gestuurde motoren voor de wasborstels, die 30 procent minder energie verbruiken. Ze zijn op een aflopende rail gemonteerd, zodat ze door hun eigen gewicht de contouren van de auto kunnen volgen. Ze zijn daardoor ook stiller en kunnen veel sneller, indien nodig, van draairichting wisselen, zonder tijdverlies. In Doetinchem hadden we machines op hydrauliek, maar die verbruiken ontzettend veel energie en vergen meer onderhoud. En als er een slang kapot is, staat meteen de hele machine stil. Voordat alles schoon en gerepareerd was, waren we vaak twee dagen kwijt, wat veel omzetverlies met zich meebrengt.”

Dertig meter
De bouw van de kettingbaan in Doetinchem heeft veel geëist van de monteurs van Christ. Robert Schepers: “Doordat die washal wat aan de krappe kant was, hebben ze hier en daar een X-rail in moeten korten en een inham in de muur moeten maken, maar dat is allemaal heel mooi gelukt. In Groenlo hebben we nog een zwart-wit lichtkrant in de portaalboog, in Doetinchem staat net weer een nieuwere uitvoering, met een lichtkrant in kleur, dus toen ze klaar waren, zeiden de monteurs zelf: ‘Zo’n mooie wasstraat als hier hebben we nog niet eerder geplaatst.’ Ik ben ook super tevreden. Op een kettingbaan van dertig meter hebben we al onze wensen kunnen realiseren: inspuiten, voorwassen, wassen inclusief schuimdeken, polishen, waxen en drogen.”
Een praatje
Zowel in Doetinchem als in Groenlo is een plek gecreëerd voor de voorwas, hoewel dat gezien de gekozen machine eigenlijk overbodig is. Robert Schepers: “Je kunt dan wel erg vieze velgen vooraf inspuiten, zodat de chemie net even wat langer de tijd krijgt om in te trekken. We hebben die plek vooral omdat klanten hier in het oosten toch veel belang hechten aan een praatje. Op die manier krijg je ook de gelegenheid om een wat duurder programma te verkopen. De waspas helpt daar natuurlijk ook bij. Krijgen de klanten meteen 20 procent extra tegoed. En natuurlijk is het wasresultaat super, dus komen de klanten terug. Zodoende zien we nu al dat de aanloop in Groenlo nog altijd toeneemt, coronacrisis of niet.”